Ovnsbakte rotgrønnsaker

Først må jeg bare si tusen takk for god respons på det forrige innlegget om økonomi! Det er så gøy å lese dere tips og erfaringer både her i kommentarfeltet og på Facebook, så tusen takk!

Nå er det tid for litt matprat igjen, for høsten er virkelig kommet godt i gang og det betyr høysesong for mange gode råvarer. Lammekjøtt, epler og rotgrønnsaker er ting jeg forbinder med høsten og som ofte står på mitt bord i høstmånedene. Derfor tenkte jeg å dele en enkel og god oppskrift på litt høstinspirert tilbehør til middagen med dere.

Ingredienser

♥ Poteter

♥ Gulrøtter

♥ Kålrot

♥ Persillerot

♥ Løk

♥ Rødbeter

♥ Matolje

♥ Krydder etter ønske

Kutt opp alle grønnsakene i grove biter og hell over litt matolje. Dryss på godt med ønsket krydder for en god smak. Vi brukte hvitløk, chili, salt og pepper. Sett grønnsakene på 200 grader i ca. 45 minutter.

Så har du et smakfullt og høstinspirert tilbehør til maten din. I dag hadde vi svinefilet og peppersaus sammen med rotgrønnsakene og det ble en veldig god kombinasjon! Nå skal jeg straks hoppe i dusjen og komme meg i seng, etter litt lite søvn i natt skal det bli godt å få sovet skikkelig ut. Ha en fin kveld videre!

Liker du rotgrønnsaker?

– Sara


#oppskrift #hjemmelaget #mat middag #høstmat #rotgrønnsaker #høst #gulrot #potet #kålrot #persillerot #løk #rødbeter #svinefilet

Hvordan spise for 1000 kroner i måneden?

Da jeg skrev et innlegg tidligere i høst med økonomitips til studenter var matbudsjettet mitt noe av det som fikk mest kritikk. Det var få som forsto hvordan det er mulig å bruke 1000 kroner på mat i måneden. Så jeg tenkte å komme med noen tips om hvordan man kan få det til. Måten kjæresten min og tar oss av mathandling på er at vi begge tar ut 1000 kroner hver og legger i en egen liten lommebok. De pengene går utelukkende til mat, toalettpapir, kjøkkensåpe osv. Vi er ganske heldige og har Bunnpris, ICA, Joker, Rema1000 og Kiwi i gåavstand fra der vi bor. Og det er ikke langt til nærmeste Coop Mega eller Spar heller. Når det er sagt handler vi stort sett bare på Rema1000, men vi stikker av og til innom andre butikker hvis de har tilbud. 

Frokost lunsj og mellommåltider

  • Til disse måltidene går det en del brød. Brød kjøper vi på ICA fordi der har de brødkort som gir hvert 5. brød gratis. Det går ca. 1-1,5 brød i uken, og pris per brød ligger på 25-29 kroner. For at brødet skal holde seg friskt deler vi det opp i butikken og tar med to brødposer hjem slik at vi kan fryse halvparten. 
  • Knekkebrød fra Wasa supplerer vi også med av og til, da kjøper vi Fiber Balance og en pakke har vi gjerne en måned. 
  • Som pålegg liker kjæresten min best Nugatti (ikke veldig sunt, men han liker det nå). Jeg spiser som regel kokt skinke, makrell i tomat, leverpostei, røkelaks eller ost. Ost og kokt skinke kjøper vi fra billigmerkene eller på 50%. 
  • For å variere lager vi noen ganger omelett (kjøper billige egg med 18 i pakken), smoothies, salat, grove pannekaker eller yoghurt (brett med 4 er billigere enn de store begrene) med hjemmelaget granola.
  • Frukt spiser vi selvfølgelig også, og da går det mye av banan og epler. Bananer finnes ofte i billigmerker og da koster det ikke mer enn 13-14 kroner for en stor klase. Appelsin, druer og nektariner har vi også litt avhengig av tilbudene.

Middag 

  • Middag lager vi fra bunnen av og da går det en del i laks fra Rema1000 (koster 37 for fire ferske fileter), kyllingfilet fryst fra billigmerkene eller svinekjøtt. Rødt kjøtt kjøper vi kun på ½ pris eller hvis Kiwi har det som God Helg-tilbud. 
  • Skal vi ha taco bruker vi Rema1000 sitt merke, nå hadde de nylig tilbud på de varene og da kjøpte vi et par ekstra pakker med blant annet grove lefser. Som kjøttdeig bruker vi alltid svinekjøttdeigen eller kyllingkjøttdeigen fra Rema de koster rundt 20 kroner og holder til to tacomiddager. Tacokrydder har vi begynt å lage selv, noe som blir en del billigere i lengden, se oppskrift her. Blir det lite kjøttdeig går det an å supplere med for eksempel bønner. Etter en tacomiddag har vi som regel igjen et par lefser og da blir det tortillapizza dagen etter. 
  • Wok er supergodt og billig, frosne grønnsaker koster ikke og ris kan man kjøpe i store sekker som koster litt én gang, men da har man lenge. 
  • Fullkornspasta er billig på Rema1000, det koster litt mer enn vanlig pasta, men det er verdt å legge på et par ekstra kroner. 
  • Tomatsuppe og blomkålsuppe er både sunt og veeldig billig middager. Hakkede tomater koster ikke mer enn 5 kroner på Rema1000 så du kan gjerne lage store porsjoner og ha både til middag og lunsj. Oppskrift på tomatsuppe finner dere her.Grønnsakssuppe eller lapskaus er også ganske billig å lage og holde til minst to middager hos oss.  

Annet 

  • Av drikke så blir det mest vann, litt juice av og til fra merket til Rema1000 og melk hvis vi har lyst på. Saft har vi også stående, vi kjøpte et par flasker med Fun Light nå som de koster 25,- på Rema. Kaffe kjøper vi når det koster 10 kroner på ICA, eller hvis det er 1/2 pris. Etter jul i fjor fikk vi Evergood julekaffe til 5 kroner hvis vi kjøpte resten som var igjen, og det gjorde vi. Så da var skapet fylt opp med 8 poser kaffe, noe som holder lenge. 
  • Toalettpapir og kjøkkenrull kjøper vi også på ICA, der er det billig samtidig som papiret er mykt. 
  • Oppvasksåpe, håndsåpe til badet, rengjøringsmidler osv. kjøper vi alltid fra billigmerkene. Oppvasksåpe fra Rema1000 koster 6 kroner, og våtmopper passer vi alltid på å kjøpe når Bunnpris har “rengjøringskrakk.”

Håper disse tipsene gir litt klarhet i hvordan vi klarer å holde budsjettet såpass lavt. Vi handler som jeg har nevnt tidligere kun én gang i uken, planlegger middagene og lager de fra bunnen av. Med disse tipsene er det fullt mulig å ha et sunt og variert kosthold på budjsett. 

Har du noen tips å føye til?

– Sara 


#økonomi #økonomitips #spare #sparetips #kutteutgifter #utgifter #matutgifter #matbudsjett #mat #tips #inspirasjon #ideer #studenttips #penger #kosthold

Coffee is always a good idea!

God mandag og god internasjonal kaffedag! Vi har mange forskjellige dager for å markere de merkeliste ting, soppens dag, vaffeldagen og i dag er altså kaffens dag. Det er helt meningsløst egentlig, men jeg synes av en eller annen grunn det er litt gøy. Og da jeg oppdaget at jeg hadde bommet på fårikåldagen sist uke og spise fårikål dagen før isteden var det nesten så jeg gikk ut å kjøpte mer fårikålkjøtt! Haha. Kaffedagen har jeg i hvert fall ikke bomme på, for jeg er allerede godt inn i min andre kopp for i dag. 

Denne mandagen har og skal bli brukt til å gjøre alt mulig småtteri som jeg ikke har fått tid til og giddet i løpet av uken som gikk. Matplan skal skrives, sengen skal skiftes på og skoleting skal gjøres. Planen var egentlig å gjøre dette i går, men så langt kom jeg aldri. Det ble byttet ut til fordel for trening sammen med Vilde etterfulgt av Farmen på skjermen og et forsøk på en litt sunnere versjon av smuldrepai. En helt innafor søndag, men nå er jeg klar for en ny uke med ny giv! Håper deres blir fin ♥

Har du planer om å “feire” kaffedagen? 

– Sara 


#kaffe #coffee #kaffedag #kaffedagen #internationalcoffeeday #turkis #mummi #ciate #kaffebønner #mandag #hverdag #nyuke #mummikopp 

Vinner av linkerunde

For noen dager siden satte jeg i gang en aldri så liten linkerunde og det var mange fine blogge som meldte seg på. Jeg tenker derfor å trekke ut to stykker for det er helt umulig å bare velge én! Først ut er bloggen til Stine Sørensen. Stine er en 21 år gammel jente fra Kristiansand, som for tiden studerer i Oslo. Håper dere liker bloggen ♥

Design 

Designet er enkelt og oversiktlig med lyse, delikate farger. Alt av menyer, arkiv og kontaktinformasjon finner du i sidemenyen, noe jeg synes fungerer godt. Headeren er veldig enkel, men fin og passende til bloggen. Overskriftene og teksten i innleggene er lett lesbar, tommel opp for det! Hvis jeg skulle kommet med et ønske så var det at sidemenyen og innleggene fikk litt mer plass. Nå er det ganske mye luft på hver side som kunne være kuttet litt ned på. Da hadde de fine bildene blitt enda større. 

Innhold 

Innholdet er godt og variert! Du vil finne alt fra oppskrifter, til antrekk og treningsmotivasjon. Dette er en inspirerende blogg som tar gode bilder og jeg sitter i hvert fall igjen med mange ideer etter å ha vært her inne. Det er også supert at hun oppdaterer minst én gang om dagen! Som sagt kunne jeg ønske meg at bildene var enda litt større, for de er veldig fine! Det er selvfølgelig bare min mening, jeg elsker jo store flotte bilder! 

Jeg synes dette var en veldig fin blogg jeg, mye inspirasjon å hente! Jenta bak bloggen virker sprudlende og blid så man blir glad av å gå inn her. Så hvis du ikke har vært innom denne sørlandsjenta før anbefaler jeg deg å kjapp deg inn! Og med det vil jeg bare ønske dere en riktig fin søndag videre! 

Har du vært innom henne før?

– Sara 


#linkerune #blogg #blogger #blogganbefaling #linking #vinner #linke 

NLY Trend-favoritter

God lørdagskveld! Har dere hatt en fin lørdag? Jeg har kost meg masse med Vilde i dag! Det var markedsdager på Karl Johan, så vi måtte nærmest smyge oss rundt på rekke for å komme frem. Kos var det uansett, vi fikk både i oss litt kaffe og frozen yogurt. Noen julegaver ble også med hjem, så jeg er superfornøyd! Etter jeg kom hjem har jeg vindusshoppet litt på nett. Nelly har 25 % rabatt på alt fra NLY Trend så da måtte jeg sjekke det ut. Her er mine favoritter! 

Inneholder annonselenker

Sort kjole // Jumpsuit // Blå kjole // Hvit genser // Rosa fluffy genser // Rosa genser // Hvit skjorte // Boyfriend jeans // Boyfriend jeans // “Skinnbukse”

Det var mye fint å velge mellom både til hverdags og til fest hos Nelly nå! Boyfriend jeansene og den hvite skjorten sikler jeg aller mest på og skulle gjerne klikket hjem alle tre! Men jeg får nok beherske meg litt! Hehe. Nå står kinodate med Matias for tur, så jeg vil bare ønske dere en riktig fin kveld videre ♥

Har du noen favoritter?

– Sara 


#nelly #nly #nlytrend #klær #mote #shopping #fashion #favoritter #nellyfavoritter #rabatt #tilbud 

OBOS – Gode medlemsfordeler

God morgen! Nå tenkte jeg å ha litt boligsnakk her på bloggen. Jeg er ikke helt der enda at jeg skal kjøpe egen bolig, men jeg håper det ikke er altfor mange år frem i tid! Når den tid kommer vet jeg i hvert fall at jeg skal ta en nærmere titt på OBOS. Har dere forresten hørt om OBOS? Kort fortalt er OBOS en boligbyggelag som eies av sine medlemmer. De har i dag over 330 000 medlemmer og hovedmålet deres er å skaffe medlemmene sine bolig.


Foto: nyebilder.no

Det er en kjent sak at det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet, men med OBOS blir dette litt lettere. De har mange medlemsfordeler som du kan lese om her, men det jeg ser på som den kanskje viktigste fordelen er forkjøpsrett på boliger. Med OBOS stiller du nemlig foran i kjøen når du skal kjøpe bolig, og du får tilgang til nesten 80 000 boliger. Det gjør boligjakten litt mindre avskrekkende for min del i hvert fall! Vil du vite mer om forkjøpsrett kan du lese her. 


Foto: Frode Larsen

Nå vet ikke jeg hvor mange av dere som er på utkikk etter en bolig, men de av dere som er det anbefaler jeg å ta en titt på OBOS sine hjemmesider først. Håper innlegget var litt opplysende og at dere vet hvor dere skal gå for mer informasjon! Og med det vil jeg bare ønske dere en riktig god lørdag! jeg skal ut å møte Vilde i dag, vi tenkte å kikke litt på markedsdagene som foregår i Oslo denne helgen. Håper dere får en fin dag ♥

Er du medlem av OBOS?

– Sara 


#likenshare #obos #forkjøpsrett #bolig #boligkjøp #medlemsfordeler #OBOSmedlem 

Innlegg i samarbeid med Likenshare

Hjemmelaget tacokrydder

Hei hei! Taco er fast helgemat for mange, og det sto på vår meny i dag også. Men den ferdige krydderblandingen man kjøper inneholder dessverre en del sukker, salt og ting som egentlig ikke er nødvendig. Og når det er så enkelt å lage eget krydder ser jeg ingen grunn til å ikke bytte ut kjøpekrydderet med dette her. Når du skal lage tacokrydder anbefaler jeg deg å lage en stor porsjon og oppbevare det i en lufttett boks. Du vil trenge en god del krydder, men det vil bli mye billigere enn å kjøpe ferdig i lengden.

Ingredienser

♥ 4 ts spisskummin

♥ 2 ts paprikapulver

♥ 1-2 ts chilipulver

♥ 1 ts koriander

♥ 1 ts hvitløkspulver

♥ 1 ts salt

♥ 1/2 ts pepper

♥ 1/2 ts oregano

Det eneste du trenger å gjøre er å måle opp krydder og blande det sammen. Enklere blir det ikke! Grunnen til at det står 1-2 ts chilipulver er fordi styrken varierer litt på de forskjellige merkene. Det vi bruker er fra en innvandrerbutikk og det er mye sterkere enn det jeg har kjøpt tidligere i vanlige butikker. Med denne oppskriften får du nok krydder til 3-4 runder med taco.

Av denne blandingen bruker jeg 1 ss til 400g kjøtt.

Taco er noe vi spiser ganske ofte så derfor tenker jeg det kan være lurt å gjøre et par små grep for å gjøre den litt sunnere. Jeg vil også gjerne prøve å lage tacosaus selv, så hvis noen av dere har en god oppskrift hadde jeg blitt glad for tips! Men nå er det tid for Mad Men her i huset. Vi skrives i morgen ♥

Lager du eget tacokrydder?

– Sara


#oppskrift #hjemmelaget #taco #tacokrydder #kryddermiks #diy #sunt #sunnere #middag #mat #fredagstaco #lørdagstaco #helgemat

Motivert med gode treningsmål

Å holde treningsmotivasjonen oppe er ikke alltid like lett. De to siste årene har treningsmotivasjonen min gått i bølgedaler, men endelig har jeg kommet skikkelig i gang og nå begynner trening å bli gøy igjen! Mye av grunnen til det er at jeg har funnet ut hva slags trening jeg liker og da gjør jeg heller det enn å presse meg til noe jeg hater å driver med. Ved å trene noe man liker holdes motivasjonen mye lettere oppe!

En annen ting som booster motivasjonen min er å sette med gode mål. For meg er det veldig viktig at målene er konkrete og målbare, og da jeg kom over SMART-metoden måtte jeg bare teste den ut. Jeg liker denne metoden veldig godt og vil derfor dele den her. Forhåpentligvis kan den motivere noen av dere også ♥

SMART-metoden

SMART-metoden er en modell for målsetting som kan hjelpe deg med å sette gode og motiverende mål. Å ha konkrete mål å jobbe mot kan være veldig motiverende, men det kan også være demotiverende hvis målene er uspesifikke og urealistiske.

Ved å bruke modellen over kan du sette gode spesifikke mål som vil hjelpe deg på vei med treningen din (eller andre ting du ønsker å jobbe målrettet mot).

Spesifikt

Hvis målet ditt er å komme i form er ikke det et veldig spesifikt mål. Når vet du egentlig at du har kommet i form? Kanskje det å komme i form for deg betyr å løpe 1 mil eller å løfte et visst antall kg i knebøy? Da vil det være bedre mål å sette seg enn bare å komme i form.

Målbart

Mål som ikke er veldig generelle og ikke målbare virker ofte demotiverende, fordi det er vanskelig å si når man har nådd de. Å nå et mål gir en mestringsfølelse og hvis man aldri får denne mestringsfølelsen vil motivasjonen mest sannsynlig dabbe av. Å ville løpe 1 mil på 50 minutter er målbart, kontra å ville bli flinkere til å løpe. Å få til 4 treningsøkter i uken er målbart kontra å ville trene regelmessig.

Achievable (oppnåelig)

Hvordan skal du nå målet ditt? Når du setter deg et mål er det viktig å tenke gjennom hvordan du tenker å oppnå det. Hvis målet ditt er å løpe 1 mil på 50 minutter er det ikke sikkert det beste er å løpe hver treningsøkt. En blanding av styrketrening på ben og løping kan kanskje være det beste. Uansett hva målet ditt er må du finne hvordan du skal komme deg dit. Vet du ikke det må finne ut av det enten ved å bruke nettet eller kanskje du kjenner noen med god peiling på trening. 


Realistisk

At målet du setter deg er realistisk er også veldig viktig. Hvis du setter deg altfor høye mål og ikke når de vil du lett miste motivasjonen og gi opp. Her er det viktig å ikke sammenligne seg med andre fordi alle har forskjellig utgangspunkt. Hvis venninnen din har som mål å løpe 1 mil på 50 minutter innen året er omme er det ikke sikkert det er realistisk for deg. Finn ut hvordan du ligger an i dag og sett deg mål ut ifra det.  

Tidsbestemt

Å sette en tidsfrist på et mål er ofte veldig motiverende. Man jobber frem mot den bestemte datoen for å nå det bestemte målet. Hvis du ikke setter en tidsfrist vil du kanskje holde på med samme mål veldig mye lengre enn nødvendig og du får ikke nødvendigvis den progresjonen du vil.

Ved å følge denne metoden vil du ha gode mål å jobbe mot og motivasjonen vil forhåpentligvis øke! Jeg har i hvert fall satt opp mål etter denne metoden og kjenner at det er deilig å ha skikkelige mål å jobbe mot. Jeg har både satt noen delmål og noen mer langsiktige, så da er det bare å gi gass fremover!

Setter du mål for treningen din?

– Sara 


#trening #trene #workout #mål #målsetting #SMART #SMARTmetoden #treningsmål #planlegging #realistisk #tidsbestemt #spesifikt #målbart #tips #inspirasjon #inspo 

Honningstekte gulrøtter

God kveld! Jeg lovte dere jo oppskrift på honningstekte gulrøtter tidligere i uka, så her kommer det. Litt senere enn planlagt, men etter jeg kom hjem fra trening ista måtte jeg ha litt mat også gikk plutselig tiden. Uansett. Disse gulrøttene ble veldig gode, og passer godt sammen med laks. Jeg kan også tenke meg at det smaker helt himmelsk sammen med andebryst, det pleier nemlig å være godt med litt søtt tilbehør til and. Så da håper jeg det smaker!

Ingredienser til 2 personer:

♥ 3-4 gulrøtter

♥ 1 ss honning

♥ 2 ss smør

♥ Sitronsaft

♥ Tørket ingefær

♥ Chilipulver

Kutt gulrøttene i like store biter og kok de til de nesten er ferdige.

Hell så av vannet og damp de tørre.

Stek dem deretter i honning og smør.

Tilslutt heller du over noen dråper sitronsaft og drysser over ingefær og chili.

Det er litt mer jobb en om du bare skulle kokt de vanlig, men så deilig det var med en forandring på de tradisjonelle gulrøttene! Jeg må innrømme at jeg er dårlig til å variere tilbehøret jeg har ved siden av laks, svin osv. Så det går mye i gulrøtter, enten kokte eller raspede og potet. Brokkoli bruker vi også en del, men det blir jo litt kjedelig i lengden! Så nå er jeg i gang med å teste ut litt “nytt” tilbehør, neste på listen er rødbeter! Det må jeg prøve veldig snart, husker å ha smakt det en gang og det var så godt. Gleder meg ♥

Har du prøvd dette før?

– Sara


#oppskrift #mat #middag #tilbehør #gulrøtter #honning #hjemmelaget

Jeg vil lese din blogg!

Avsluttet 

God morgen! Nå er det på tide med en linkerunde igjen, er dere ikke enige? Og nå tar vi en skikkelig en med bloggvurdering og hele pakka! Jeg har allerede rukket å stikke på skolen og er godt i gang med forelesning allerede, så da håper jeg kommentarfeltet er fullt av inspirasjon når jeg kommer hjem! 

Tips gjerne om andre blogger i tillegg til din egen, hvis du har noen gode blogger på lur ♥

Har du lyst på en bloggvurdering?

– Sara


#linkerunde #linke #blogg #blogger #konkurranse #anbefaling