Hvordan spise for 1000 kroner i måneden?

Da jeg skrev et innlegg tidligere i høst med økonomitips til studenter var matbudsjettet mitt noe av det som fikk mest kritikk. Det var få som forsto hvordan det er mulig å bruke 1000 kroner på mat i måneden. Så jeg tenkte å komme med noen tips om hvordan man kan få det til. Måten kjæresten min og tar oss av mathandling på er at vi begge tar ut 1000 kroner hver og legger i en egen liten lommebok. De pengene går utelukkende til mat, toalettpapir, kjøkkensåpe osv. Vi er ganske heldige og har Bunnpris, ICA, Joker, Rema1000 og Kiwi i gåavstand fra der vi bor. Og det er ikke langt til nærmeste Coop Mega eller Spar heller. Når det er sagt handler vi stort sett bare på Rema1000, men vi stikker av og til innom andre butikker hvis de har tilbud.

Frokost lunsj og mellommåltider

  • Til disse måltidene går det en del brød. Brød kjøper vi på ICA fordi der har de brødkort som gir hvert 5. brød gratis. Det går ca. 1-1,5 brød i uken, og pris per brød ligger på 25-29 kroner. For at brødet skal holde seg friskt deler vi det opp i butikken og tar med to brødposer hjem slik at vi kan fryse halvparten.
  • Knekkebrød fra Wasa supplerer vi også med av og til, da kjøper vi Fiber Balance og en pakke har vi gjerne en måned.
  • Som pålegg liker kjæresten min best Nugatti (ikke veldig sunt, men han liker det nå). Jeg spiser som regel kokt skinke, makrell i tomat, leverpostei, røkelaks eller ost. Ost og kokt skinke kjøper vi fra billigmerkene eller på 50%.
  • For å variere lager vi noen ganger omelett (kjøper billige egg med 18 i pakken), smoothies, salat, grove pannekaker eller yoghurt (brett med 4 er billigere enn de store begrene) med hjemmelaget granola.
  • Frukt spiser vi selvfølgelig også, og da går det mye av banan og epler. Bananer finnes ofte i billigmerker og da koster det ikke mer enn 13-14 kroner for en stor klase. Appelsin, druer og nektariner har vi også litt avhengig av tilbudene.

Middag 

  • Middag lager vi fra bunnen av og da går det en del i laks fra Rema1000 (koster 37 for fire ferske fileter), kyllingfilet fryst fra billigmerkene eller svinekjøtt. Rødt kjøtt kjøper vi kun på ½ pris eller hvis Kiwi har det som God Helg-tilbud.
  • Skal vi ha taco bruker vi Rema1000 sitt merke, nå hadde de nylig tilbud på de varene og da kjøpte vi et par ekstra pakker med blant annet grove lefser. Som kjøttdeig bruker vi alltid svinekjøttdeigen eller kyllingkjøttdeigen fra Rema de koster rundt 20 kroner og holder til to tacomiddager. Tacokrydder har vi begynt å lage selv, noe som blir en del billigere i lengden, se oppskrift her. Blir det lite kjøttdeig går det an å supplere med for eksempel bønner. Etter en tacomiddag har vi som regel igjen et par lefser og da blir det tortillapizza dagen etter.
  • Wok er supergodt og billig, frosne grønnsaker koster ikke og ris kan man kjøpe i store sekker som koster litt én gang, men da har man lenge.
  • Fullkornspasta er billig på Rema1000, det koster litt mer enn vanlig pasta, men det er verdt å legge på et par ekstra kroner.
  • Tomatsuppe og blomkålsuppe er både sunt og veeldig billig middager. Hakkede tomater koster ikke mer enn 5 kroner på Rema1000 så du kan gjerne lage store porsjoner og ha både til middag og lunsj. Oppskrift på tomatsuppe finner dere her.Grønnsakssuppe eller lapskaus er også ganske billig å lage og holde til minst to middager hos oss.

Annet 

  • Av drikke så blir det mest vann, litt juice av og til fra merket til Rema1000 og melk hvis vi har lyst på. Saft har vi også stående, vi kjøpte et par flasker med Fun Light nå som de koster 25,- på Rema. Kaffe kjøper vi når det koster 10 kroner på ICA, eller hvis det er 1/2 pris. Etter jul i fjor fikk vi Evergood julekaffe til 5 kroner hvis vi kjøpte resten som var igjen, og det gjorde vi. Så da var skapet fylt opp med 8 poser kaffe, noe som holder lenge.
  • Toalettpapir og kjøkkenrull kjøper vi også på ICA, der er det billig samtidig som papiret er mykt.
  • Oppvasksåpe, håndsåpe til badet, rengjøringsmidler osv. kjøper vi alltid fra billigmerkene. Oppvasksåpe fra Rema1000 koster 6 kroner, og våtmopper passer vi alltid på å kjøpe når Bunnpris har “rengjøringskrakk.”

Håper disse tipsene gir litt klarhet i hvordan vi klarer å holde budsjettet såpass lavt. Vi handler som jeg har nevnt tidligere kun én gang i uken, planlegger middagene og lager de fra bunnen av. Med disse tipsene er det fullt mulig å ha et sunt og variert kosthold på budjsett.

40 kommentarer
    1. Bra tips 🙂 Selv lever jeg også ganske billig! Lager som regel mat for én uke av gangen, én stor porsjon wok holder til minst én uke, kan jo også fryses å taes opp dager man har dårlig tid også er det jo sykt billig. Jeg lager wok-sausene mine fra bunnen av, og en slik porsjon wok koster kanskje 70kr! I tillegg lever jeg på knekkebrød og havregrøt/gryn, fordi jeg syntes det er så godt, så da blir det fort billig å bo alene! 🙂

    2. Kjekt å lese om 🙂 vi har er matbudsjett på 5000 i mnd og er to voksne (22 og 23 år) + dattra vår på 9mnd. Et lurt tips er å sette matplan for ei uke av gangen og handle kun det du trenger til disse måltidene på én ukeshandling. Sparer både tid og penger. Det er også lurt å fylle fryseboksen når det er tilbud på varer 🙂
      ( forresten går det ikke å legge igjen url på dette innlegget…)

    3. Dette er vel og bra. Men egg ville jeg heller kjøpt økologisk. Problemet med en del billige animalske produkter er at det er masseproduksjon, og dyrene har det virkelig ikke godt. Hvorfor ikke spare penger på andre områder, og heller betale litt mer for kjøttet (og heller spise mindre kjøtt), så kan man spise med god samvittighet. Dette blir heller ikke noe dyrere om man bytter ut litt av kjøttet med belgfrukter, som kan erstatte kjøtt. Ellers er det veldig nyttige tips. Jeg lever på lite like selv. Lag store porsjoner og frys ned, sier jeg. Alt blir billigere om man kjøper i store kvantum😊

    4. Hei, takk for innlegget. Mange gode tips å ta med seg siden jeg selv er student. Har ikke fått noen jobb på deltid ved siden av så har kun stipend å leve på, og det er ikke mye med tanke på husleie osv. Så dette hjalp meg. Takk igjen

    5. Så bra innlegg 🙂 Skjønner ikke hvordan noen kan synes at 1000 kroner er umulig. Jeg og samboeren bruker iallefall litt under 2000 til sammen hver måned.

    6. Veldig nyttige tips! Jeg og kjæresten har liksom ikke noe budsjett enda, da vi bor med to ekstra personer. Det blir nok litt oppstramming i sakene når vi bor for oss selv igjen! 🙂

    7. Skikkelig imponerende Sara, at dere klarer å holde dere til dette 🙂 Flinke er dere 🙂 Vi bruker MYE mer, men det er helt greit også. Tjener helt greit til å kunne bruke litt mer på mat. Bruker så lite penger på annet 🙂

    8. Må rett og slett bookmarke det her! 🙂 Kanskje du skulle hatt en egen liten kategori budsjett/økonomi? Syns tipsene dine er veldig hjelpsomme og praktiske 🙂

    9. Karoe: Såpass! Jeg hadde nok blitt litt matlei om jeg skulle spist det samme hver dag, men kan se for meg at du sparer veldig mye tid på det! 🙂 Gøy å høre at flere klarer å spise sunt og billig! Det er ikke så vanskelig som enkelte skal ha det til.

      Skal faktisk ha wok senere denne uken og da skal jeg prøve hjemmelaget saus for første gang, gleder meg til å smake ^^

    10. Monica: Ja, med en liten en i hus blir det jo litt mer å kjøpe inn 🙂 Ja, matplan er vi helt avhengig av å ha ellers blir det vanskelig å leve for så lite.
      Helt enig med deg, det er mange småting man kan gjøre for å spare penger. Det er ikke så vnaskelig som enkelte skal ha det til 🙂

      Oi, det var rart! Skal sjekke det opp, takk for at du sier i fra 🙂

    11. Altså, det blir ikke slik at jeg spiser det hver dag, men noen dager, også fryser ned. Noen ganger blir det kanskje en uke, en gang kanskje bare to dager. Ellers lager jeg jo forskjellige woksauser, grunnbasen i woksauser er det samme uavhenigig av om du lager karri, chop suey eller annet ^^ Også kan man jo variere med ris og nudler! 😀 Men så elsker jeg wok da, så blir aldri lei!

    12. Ine: Ja ser hva du mener, og hadde jeg ikke vært student hadde det nok vært litt annereldes. Men akkurat nå må jeg prioritere å spare der jeg kan 🙂 Når det er sagt så spiser jeg ikke veldig mye kjøtt, vi har gjerne 2-3 vegetarmiddager i uken og det synes jeg er ganske bra.

      Veldig lurt, man kan spare mye med enkle grep 🙂

    13. Maribel Rosa: Hei. Så hyggelig å høre at tipsene kan være til nytte 🙂 Det er ikke mye å leve på så man må prioritere, men det er fult mulig 🙂 jeg har levd på stort sett bare stipend i snart 2,5 år 😀

      Lykke til videre ^^

    14. Elise Bjørnstad: Skjønner at det kan bli litt vanskeligere når man bor sammen med flere, men dere kan jo sette dere ned sammen og bli enige om en sum dere vil bruke på mat i måneden? Nå vet ikke jeg om dere lager mat sammen og sånn da, men det kan jo funke ^^
      Lykke til uansett 😀

    15. frodith: Så gøy å høre, takk! 😀 Det skjønner jeg godt, målet er heller ikke å bruke så lite resten av livet. Jeg synes uansett det er en veldig god erfaring å ta med seg at det går at leve sunt på lite. Nå har vi under ett år igjen av studietiden og når begge to etter hvert får seg jobb blir nok matbudsjettet skrudd opp litt 😀

      Helt enig! Man må kunne fordele pengene sine slik man vil. Jeg kunne helt klart kuttet ut et og annet kafébesøk, men det er en ting jeg koser meg veldig med. Da sparer jeg heller på andre områder 🙂

    16. Karoe: Å ja, sånn ja! Jeg trodde du mente at da hadde du middag for hele uken 🙂
      Gøy, gleder meg til å eksperimentere litt 😀
      Det er utrolig godt, og veldig enkelt ^^

    17. Det går helt fint med litt planlegging, Christian og jeg satte hver mnd 1200,- x2 på matkonto da vi begge studerte. ser vi har mange av de samme løsningene =)

    18. Utrolig bra opplegg og tusen takk for tipsene. Disse kommer til godt nytte etterhvert garantert,jeg må nok gi slipp på det meste av muskler og treningen min men:( sånn er livet.. spinkel er bedre enn dævv:)

    19. Torleif: Så hyggelig å høre at du likte innlegget 🙂 Dette innlegget begynner å bli ganske gammelt, så jeg ser at noe av det jeg har skrevet ikke gjelder lenger (som brødkortordningen). Men jeg kan gjøre ett oppdatert innlegg med slike tips til uken 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg