Den store (veganske) burgertesten

Mange skal ha det til at sommeren er på hell og høsten venter, men akkurat det gidder ikke jeg å høre på helt enda. Vi har jo nesten hele august foran oss, og jeg er sikker på at vi fortsatt har noen fine sommerdager igjen. Og om du ikke har fått dosen din med grillmat enda i år er det bare å lese videre. Jeg eeelsker å grille og har i sommer testet alle de store veganske burgernyhetene – i hvert fall de som går inn for å etterlikne kjøtt i så stor grad som mulig. Nyhetene har dukket opp som perler på en snor, til stor glede for veganere og vegetarianere i det ganske land og da er det klar de må testes ut! Disse fire burgerne inngår i testen:

  • Coop Vegetardag Juicy Burger
  • Hälsans Kök The Incredible Burger
  • Oumph! The Oumph! Burger
  • Beyond Meat The Beyond Burger

Merk at alle bildene i innlegget er av The Beyond Burger.

Coop Vegetardag Juicy Burger 

Denne burgeren hadde jeg skikkelig høye forventninger til fordi jeg hadde hørt så mange lovord om den i diverse Facebookgrupper. Dessverre ble dette en skikkelig skuff for min del. Jeg veit egentlig ikke hva annet jeg kan kalle smaken enn syntetisk og plastaktig. Veldig kjip! Når burgernavnet har juicy i seg tenker jeg naturlig nok at jeg har en saftig smaksopplevelse i vente, det fikk jeg dog ikke. Det er likevel mange som synes denne er veldig god, så mulig jeg er veldig kresen. Burgeren skal ha pluss for å være testens billigste med 34,- for to stykker.

Terningkast: 1

Hälsans Kök The Incredible Burger

Hälsans Kök er jo et kjent vegetar-merke, og jeg er superfan av blant annet soyabaconet, farsen og vegetarbollene deres. Men om jeg skal være ærlig synes jeg ikke det var noe mer spesielt over The Incredible Burger enn den andre burgeren de selger. Den smaker helt ok, har helt ok konsistens, litt for myk kanskje – med andre ord en helt ok burger. Disse er absolutt spisbare,  men foretrekker andre burgere.

Terningkast: 3

Oumph! The Oumph! Burger

Denne hadde jeg også høye forventninger til fordi Oumph! har så mange gode produkter på markedet fra før. Jeg så for meg en digg bbq-smak og skikkelig tyggemotstand. Dessverre ble konsistensen for myk og smaken litt pappaktig. Jeg tror de kunne reddet seg litt inn hvis de hadde marinert burgeren i den samme bbq-marinaden som de bruker på pulled Oumph! Dette er absolutt ikke den verste burgeren på markedet, men heller ingen høydare.

Terningkast: 3

Beyond Meat The Beyond Burger

Nå begynner vi å snakke! Selv om jeg har skrevet om høye forventninger på nesten alle burgerne tar denne kaka. Det var den siste jeg testet og den jeg har lest aller mest om i sosiale medier, og heldigvis kom det endelig en skikkelig god burger! Jeg har riktig nok smakt Friday’s sin burger før, som er fra Beyond Meat, men spenningen var likevel stor da jeg endelig kunne fyre opp grillen og slenge disse godbitene på. Her får man tyggemotstanden, smaken og utseende! Det eneste jeg kunne ønske meg var enda litt mer smak, men det er jo enkelt å tilsette selv, enten i form av krydder eller marinade. Et annet lite minus er at dette er testens dyreste, med en pris på 79,- for to stykker. Det synes jeg likevel de er verdt!

Terningkast: 5

Jeg føler kanskje jeg var litt streng i denne testet, men en skal jo være ærlig, og jeg synes at når produkter markedsføres som juicy og incredible bør også produktene levere. Dessverre ble jeg ganske skuffet over nykommerne, men med det sagt – det er helt fantastisk at det kommer flere og flere vegetar-alternativer på markedet! Stor sett er det meste jeg har smakt godt, jeg elsker for eksempel Coops rødbetburger. Også veit jeg veldig mange andre er gale etter de ulike burgerne jeg har testet her, så gi de en sjanse, men start med The Beyond Burger hvis du er skeptisk, den kan jeg nesten garantere at du liker!

4 kommentarer
    1. Syntetisk smak vil man jo IKKE ha.. Kjekt at du deler det du har testa.. ene sønnen her spiser jo ikke kjøtt og av og til spiser han hos oss..så da er det fint med noen tips 🤗

      1. Nei, ikke sant! Blei skikkelig skivebom for den Coop-burgeren dessverre. Herlig, da håper jeg ikke han er dypt uenig med meg hvis dere en gang går for burger til middag 😀

    2. Så bra du fant en som var god 🙂 Og man skal være litt kresen, og noen ganger er det greit å betale for å få det man vil ha 🙂 Klem til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg