Oppskrift: Blåbærmuffins

Jeg lovet et par oppskrifter fra bursdagen og her er den første, nemlig blåbærmuffins. Blåbærmuffins er noe jeg lager veldig sjelden, men fy så godt det er! Det fine med blåbærmuffins er at det ikke er så mektig, så man blir ikke stappmett av en muffins, slik man ofte gjør av sjokolademuffins. Så her kommer en oppskrift på superenkle, gode blåbærmuffins.

Ingredienser til 14 muffins:

  • 180g smør
  • 180g sukker
  • 180g hvetemel
  • 3 egg
  • 1ts bakepulver
  • 1ts vaniljesukker
  • 0,5dl melk
  • 150g frosne blåbær

Bland smør og sukker mykt og luftig i en kjøkkenmaskin, når det er klart tilsetter du ett og ett egg mens du fortsetter å røre. Sikt deretter inn hvetemel, bakepulver og vaniljesukker før du forsiktig rører inn melken. Helt til slutt rører du forsiktig inn 150g frosne blåbær.

Fyll ønskede muffinsformer og stek de i 25-35 minutter på 180 grader.

Disse fikk ben å gå på i bursdagen så det må jo tyde på at var gode. Jeg likte de i hvert fall veldig godt, og med et lite melisdryss over ble de riktig så søte å se på også. Jeg så det fantes flere interessante oppskrifter på frosting som passer til på nett, men jeg synes nesten blåbærmuffins er best uten noe på.

12 kommentarer

Siste innlegg