Vaniljeis med smak av solbær

Hei! De siste dagene har ting gått litt i ett og jeg prøver så godt jeg kan å få orden på alt som må på plass før studiestart til uken. Nå er midlertidig bosted, transport til Bergen og lånekasse-søknad på plass. Jeg har også skaffet politiattest (må ha det fordi vi har praksis som del av studiet) og kjøpt inn ting jeg kommer til å trenge. Da gjenstår bare å forberede seg mentalt 🙂 Før studiestart skal jeg i bryllup i morgen også må jeg selvfølgelig pakke litt, hva tar man egentlig med seg for ett år? Det får jeg tenke på seinere, nå vil jeg nemlig dele en siste isoppskrift med dere for i år, i hvert fall i denne omgangen; solbæris! Denne er inspirert av Solisen, men komponert utifra eget hode. Håper det smaker!

Ingredienser: 4 eggeplommer // 3 dl fløte // 2 dl melk // 100g sukker // 1 ts 100% vaniljepulver eller 1 vaniljestang // 1,5 dl solbær // 0,5 dl vann // Sukker til ønsket sødme // Noen ruter kokesjokolade

Start med å lage vaniljeisen, hvis du allerede har en favorittoppskrift på vaniljeis er det bare å bruke den. Jeg lagde min ved å ha fløte, melk og vanilje i en kjele og varme opp til kokepunktet. Husk på å røre godt hele tiden så det ikke svir seg! Denne blandingen skal stå å kjøle seg ned en stund så mens jeg ventet pisket jeg eggeplommer og sukker til eggedosis. Når melkeblandingen hadde avkjølt seg litt helte jeg det over eggene i en tynn stråle mens jeg rørte godt. Så brukte jeg en ismaskin til å lage is, men du kan også sette blandingen i fryseren og røre hvert 20. minutt til det har blitt is.

Solbærsausen lagde jeg ved å koke opp solbær, vann og sukker. Jeg smakte til med sukker slik at den ble akkurat slik jeg liker det. Når vaniljeisen er klar helte jeg over solbærsaus og smeltet sjokolade og blandet det inn i isen. Det kan godt være at det hadde funket bedre å bare hakke sjokoladen og røre det inn (eventuelt droppe den), dere skjønner jo sikkert hvordan sjokoladen endte opp – en stor klump! Men, godt ble det jammen meg uansett!

Server gjerne med noen friske solbær og litt hakket sjokolade 🙂

Selvfølgelig smaker ikke denne helt likt som Solisen, men jeg tror ikke det er noe problem å skjønner hvor inspirasjonen er fra. For min del kunne jeg godt tenkt meg å bare hatt vaniljeisen med solbærsausen, sjokoladen ble jo ikke helt som jeg hadde sett for meg! Samtidig er det jo sjelden feil med litt sjokolade i isen.

– Sara


#is #oppskrift #dessert #hjemmelaget #tips #solbær #søtt

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg