Oppskrift: Hummus

Nå er det visst høst for alle penga, med regn, sur vind og varme gensere i hvert butikkvindu. Nå er det vel ikke lenge før trærne begynner å bli bare, og vi kan vasse i fargerike blader. Det er jo skikkelig koselig, er dere ikke enig? Selv om sommer er herlig må jeg innrømme at jeg er veldig glad i høsten. Det er liksom årstiden for kos og hygge! Nok framsnakk av høsten, i dag ville jeg innom for å dele oppskrift på hummus med dere. Jeg har jo faktisk ikke lagt ut en ordentlig oppskrift på dette, og det er jo litt krise! Hummus er SÅ godt, og det kan brukes til så utrolig mye. Dipp til grønnsaker, på brødskiva, tilbehør til tacoen, og tilbehør til stort sett alt av mat. Love it! Her kommer min oppskrift.

Ingredienser:

  • 1 boks kikerter 
  • 2-3 fedd hvitløk
  • 1 ss tahini
  • Sitronsaft etter smak 
  • Et par ss olivenolje
  • 2 ss paprikapulver  
  • 2 ss spiskummin 
  • Noen kvister frisk koriander

Det er egentlig litt vanskelig å gi eksakte mål for hummus, da jeg alltid smaker meg frem. Det anbefaler jeg at du gjør også, ha i mer sitron om den mangler syre, mer krydder hvis du syns den er smakløs osv. Et annet tips er å lage hummusen dagen før du skal spise den, da får hvitløken godgjort seg og smaken blir så mye bedre! 

Ha bare alle ingrediensene i en foodprosessor eller blender (stavmikser kan også brukes), og kjør blandingen helt glatt. Smak deg frem med krydder, olje og sitron til du er fornøyd med smaken. Hvis du synes den blir for tykk er det mulig å ha litt vann, men det bruker ikke jeg å gjøre. 

Det som er så gøy med hummus er at du kan variere smakene i det uendelige! Du kan slenge i ovnsbakt paprika, søtpotet, rødbeter, spinat, and the list goes on. Jeg kan i hvert fall anbefale både paprika og søtpotet! Prøv deg litt frem, og tips meg gjerne om gode kombinasjoner du kommer frem til! 

– Sara


#oppskrift #mat #middag #hjemmelaget #hummus #vegetar #dip #tilbehør 

14 kommentarer

Siste innlegg