Enkle lunsjtips, med oppskrifter

I dag er det torsdag igjen, og som jeg skrev forrige uke tenkte jeg å ha litt studenttema hver torsdag fremover. I dette innlegget tenkte jeg derfor å tipse dere om enkle og gode lunsjtips når kneipskiva med den svette gulosten ikke frister så mye lengre. Og selvfølgelig trenger man ikke være student for å benytte seg av disse tipsene! Håper det faller i smak!

Chiapudding

Chiafrø er supermat og er en blant annet en god kilde til antioksidanter, fiber, og protein. I norske butikker er de ganske dyre, men hvis du bestiller fra iHerb er mye rimeligere! Posen er også veldig drøy i bruk da man ikke bruker mer enn et par spiseskjeer med frø i hver porsjon. Chiapudding er latterlig enkelt å lage, her finner du oppskrift på chiapudding med blåbær, her er chiapudding med bringebær, og her er chiapudding med jordbær og banan. Frøene kan også brukes på mange andre måter, for eksempel i havregrøten din, i yoghurt eller smoothies.

Hjemmebakt brød/knekkebrød

Brød og knekkebrød man lager selv er SÅ mye bedre enn de man kjøper på butikken, samtidig som man har full oversikt over hva de inneholder. Sett av en dag og bak opp flere brød som du fryser ned til senere og lag en solid porsjon med knekkebrød. Da har du så det holder en god stund fremover. Her har dere min oppskrift på knekkebrød.

Granola

Granola er supergodt, men de på butikken er enten veldig dyre eller proppfulle av sukker. Med min enkle oppskrift slipper du unna unødvendige menger sukker, og du kan tilpasse blandingen slik at den passer deg. Jeg har valgt å ha nøtter og tranebær i min, og for smakens skyld har jeg blandet inn litt honning, vaniljepulver og kanel. Yum! Her kan du også lage en stor porsjon som du har lenge av.

Overnight oats

Overnight oats, oats in a jar, frokost på glass, kjært barn har mange navn! Dette her er et genialt lunsjtips for deg som alltid får litt for dårlig tid om morgenen, du lager nemlig alt ferdig dagen før også er det bare å ta med seg glasset og nyte når det er tid for lunsj. Her finnes det like mange variasjoner som det finnes mennesker, og man kan virkelige sette sammen sin egen favoritt!

Ferskpresset juice

Juice egner seg kanskje best til frokost da den er best kald, men hvis du har en flaske med kjøleelement er det ikke noe problem. Du bør også ha sitron som en av ingrediensene hvis juicen ikke skal nytes med en gang, da slipper du å sippe i deg brun juice. Det er jo så godt å forfriskende med hjemmelaget juice så jeg synes den fortjente en plass på lista. Jeg ville nok hatt noe annet i tillegg, men juice metter jo faktisk en del det også! To av mine favorittjuicer er denne litt søte gule og den grønne detox-juicen.

Bananvafler

Sunne vafler og lapper er det ikke vanskelig å lage, hvis du bruker banan i røren blir de søte og gode, uten at du trenger sukker. Min oppskrift på supergode bananvafler finner du her. Det går selvfølgelig an å lage uten banan slik at de ikke blir søte, og toppe de med for eksempel skinke og ost.

Det var alle tipsene jeg klarte å komme på, jeg har vært litt bakover i arkivet for å hente ut oppskrifter så det er derfor kvaliteten på bildene er litt varierende. Jeg håper uansett jeg klare å inspirere litt, og hvis du har noen andre gode forslag vil jeg gjerne høre om det i kommentarfeltet!

6 kommentarer

Siste innlegg