Stikkelsbær: pai og syltetøy

Stikkelsbær er blant de bærene jeg har minst kunnskap om hva jeg gjøre med. Rips, solbær, kirsebær, blåbær osv. finner jeg alltids mange bruk til, men stikkelsbær har jeg liksom aldri brukt noe særlig. Jeg måtte derfor legge hodet litt i bløt da jeg skulle finne noen fornuftige bruksområder til den innhøstede bæra. Og selv om stikkelsbærsesongen nok er på hell, kan det jo være at du som meg, ikke har rukket å utnytte deg av bærfangsten. Jeg tenkte derfor å komme med et par tips til hva du kan gjøre med disse litt syrlige, men veldig gode bærene.

Smuldrepai med stikkelsbær

Smuldrepai er en superenkel dessert man kan slenge i sammen med ganske få og enkle ingredienser, ikke tar det lang tid å lage heller. Som regel ender jeg opp med å lage smuldrepai med blåbær eller eple, men stikkelsbær har blitt en verdig konkurrent.

Ingredienser:

  • 5 dl stikkelsbær (ca.)
  • Litt sukker
  • 100g smør
  • 2 dl havregryn
  • 1,5 dl mel
  • 0,5 dl sukker
  • Litt kanel (kan sløyfes)

Rens stikkelsbærene og ha de i en paiform. Dryss litt sukker over bærene, hvis du bruker grønne stikkelsbær er de surere enn de røde, så da trenger du kanskje litt mer sukker. Valgte å ikke skrive noe om mengde da det kommer an på hvor syrlig du liker det. Bland så smeltet smør, havregryn, mel, sukker og litt kanel i en bolle. Fordel blandingen jevnt utover stikkelsbærene og stek paien på 200 grader i ca. 30 minutter.

Server gjerne paien lunken med litt vaniljeis til, med en kladd krem, eller som den er.

Stikkelsbærsyltetøy

Syltetøy er alltid en vinner, det kan brukes på brødskiva, vafler eller i annen bakst. Stikkelsbærsyltetøy tror jeg faktisk aldri jeg hadde smakt før jeg lagde det nå, men det var en ny og spennende smaksopplevelse. Syltetøyet ble akkurat passe syrlig og gjorde seg veldig godt på brødskiva. Denne oppskriften er lånt fra Det søte liv.

  • 600g stikkelsbær
  • 05, dl vann
  • 300g sukker

Det første du gjør er å rense stikkelsbærene for stilken og den lille biten som sitter under bæret. Ha så bærene og vann i en kjele og la det småkoke i 10-15 minutter, til bærene begynner å gå i oppløsning. Ha i sukkeret (du kan bruke syltesukker eventuelt vanlig sukker og frysepulver hvis du skal fryse syltetøyet) og la syltetøyet småkoke i noen minutter slik at sukkeret løser seg opp. La syltetøyet avkjøle seg før du har det over på sterile glass.

Stikkelsbær er helt klart en undervurdert bærsort, og jeg gleder meg til å lage enda flere spennende oppskrifter med den siste posen jeg har igjen i fryseren. Jeg har blant annet sett en oppskrift på stikkelsbærsorbet som hørtes fristende ut!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg