Oppskrift: Byggrynsgrøt (slow cooker)

Reklame | Crock-Pot - sponset kjøkkenprodukt

God lillelørdag! Om ikke lenge stikker jeg ut i parken med noen venninner, og det skal bli helt greit nå. Gradestokken har allerede rukket å vise 30 grader i dag, så det er ingen vits å sitte inne. Før det ville jeg bare innom her med oppskrift på byggrynsgrøt til dere. Byggrynsgrøt er skikkelig godt, og jeg synes de porsjonspakningene til Fjordland er helt supert å plukke med seg på farten. Likevel er det jo hakke sunnere å lage selv, så det har jeg prøvd meg på nå. Jeg lagde i Crock-Poten min, for da slipper jeg å passe på grøten, men det kan selvfølgelig lages i kjele også. Denne oppskriften gir en ganske stor porsjon, men det er bare å oppbevare grøten i kjøleskap og ta frem når du vil.

Ingredienser: 2,5 dl byggryn // 3,5 dl vann // 1,5 dl melk + eventuelt melk til servering // Topping

Start med å legge byggrynene i vann kvelden før. Om dette er nødvendig er jeg ikke helt sikker på, men jeg så noen anbefalte det på diverse forum på nett. Det skader i hvert fall ikke! Ha alle ingrediensene i Crock-Poten og sett den på lav hastighet 3 i timer. Når den er ferdig er grøten litt tørr, så hvis du vil kan du allerede nå ha i mer melk og la den stå i en halvtime til slik at den blir mer grøtete. Jeg liker dog å ha den sånn for da kan jeg spise den kald uten at det blir for klissete, også kan jeg gi den et lite oppkok med mer melk hvis jeg vil ha varm grøt. 

Topp grøten med akkurat det du vil! Jeg gikk for en varm variant på disse bildene og hadde over noen oppvarmede bær og noen ristede gresskarkjerner. SÅ godt!

Håper det smaker!

– Sara


#grøt #mat #frokost #lunsj #oppskrift #tips #byggryn #inspirasjon 

4 kommentarer

Siste innlegg