Motivert med gode treningsmål

Å holde treningsmotivasjonen oppe er ikke alltid like lett. De to siste årene har treningsmotivasjonen min gått i bølgedaler, men endelig har jeg kommet skikkelig i gang og nå begynner trening å bli gøy igjen! Mye av grunnen til det er at jeg har funnet ut hva slags trening jeg liker og da gjør jeg heller det enn å presse meg til noe jeg hater å driver med. Ved å trene noe man liker holdes motivasjonen mye lettere oppe!

En annen ting som booster motivasjonen min er å sette med gode mål. For meg er det veldig viktig at målene er konkrete og målbare, og da jeg kom over SMART-metoden måtte jeg bare teste den ut. Jeg liker denne metoden veldig godt og vil derfor dele den her. Forhåpentligvis kan den motivere noen av dere også ♥

SMART-metoden

SMART-metoden er en modell for målsetting som kan hjelpe deg med å sette gode og motiverende mål. Å ha konkrete mål å jobbe mot kan være veldig motiverende, men det kan også være demotiverende hvis målene er uspesifikke og urealistiske.

Ved å bruke modellen over kan du sette gode spesifikke mål som vil hjelpe deg på vei med treningen din (eller andre ting du ønsker å jobbe målrettet mot).

Spesifikt

Hvis målet ditt er å komme i form er ikke det et veldig spesifikt mål. Når vet du egentlig at du har kommet i form? Kanskje det å komme i form for deg betyr å løpe 1 mil eller å løfte et visst antall kg i knebøy? Da vil det være bedre mål å sette seg enn bare å komme i form.

Målbart

Mål som ikke er veldig generelle og ikke målbare virker ofte demotiverende, fordi det er vanskelig å si når man har nådd de. Å nå et mål gir en mestringsfølelse og hvis man aldri får denne mestringsfølelsen vil motivasjonen mest sannsynlig dabbe av. Å ville løpe 1 mil på 50 minutter er målbart, kontra å ville bli flinkere til å løpe. Å få til 4 treningsøkter i uken er målbart kontra å ville trene regelmessig.

Achievable (oppnåelig)

Hvordan skal du nå målet ditt? Når du setter deg et mål er det viktig å tenke gjennom hvordan du tenker å oppnå det. Hvis målet ditt er å løpe 1 mil på 50 minutter er det ikke sikkert det beste er å løpe hver treningsøkt. En blanding av styrketrening på ben og løping kan kanskje være det beste. Uansett hva målet ditt er må du finne hvordan du skal komme deg dit. Vet du ikke det må finne ut av det enten ved å bruke nettet eller kanskje du kjenner noen med god peiling på trening. 


Realistisk

At målet du setter deg er realistisk er også veldig viktig. Hvis du setter deg altfor høye mål og ikke når de vil du lett miste motivasjonen og gi opp. Her er det viktig å ikke sammenligne seg med andre fordi alle har forskjellig utgangspunkt. Hvis venninnen din har som mål å løpe 1 mil på 50 minutter innen året er omme er det ikke sikkert det er realistisk for deg. Finn ut hvordan du ligger an i dag og sett deg mål ut ifra det.  

Tidsbestemt

Å sette en tidsfrist på et mål er ofte veldig motiverende. Man jobber frem mot den bestemte datoen for å nå det bestemte målet. Hvis du ikke setter en tidsfrist vil du kanskje holde på med samme mål veldig mye lengre enn nødvendig og du får ikke nødvendigvis den progresjonen du vil.

Ved å følge denne metoden vil du ha gode mål å jobbe mot og motivasjonen vil forhåpentligvis øke! Jeg har i hvert fall satt opp mål etter denne metoden og kjenner at det er deilig å ha skikkelige mål å jobbe mot. Jeg har både satt noen delmål og noen mer langsiktige, så da er det bare å gi gass fremover!

Setter du mål for treningen din?

– Sara 


#trening #trene #workout #mål #målsetting #SMART #SMARTmetoden #treningsmål #planlegging #realistisk #tidsbestemt #spesifikt #målbart #tips #inspirasjon #inspo 

9 kommentarer
    1. Elsker når du har disse innleggene med tips og du forteller så bra! Liker ogå at du vise eksempler med å sammenligne hva som er “bra” og “ikke bra”. Jeg har aldri satt meg mål, og jeg har nå trent ganske aktivt i 2 år, selv om det først er nå jeg virkelig føler at jeg vil ta det litt mer seriøst. Og jeg har også litt lyst til å sette meg mål, for det er jo veldig morsomt hvis man klarer det, og det er jo kjempefin motivasjon 😀 Men tuusen takk for dette innlegget, skal notere megdet, hehe 🙂

    2. Vilde: Så bra! Da er det så gøy å lage de vettu, med så fine tilbakemeldinger 🙂
      Ja ikke sant, da vet man hvordan det står til med progresjonen samtidig som man får en enorm mestringsfølelse av å nå målene 🙂 Lykke til med målsettingene dine, er sikker på at du når de du setter deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg