Oppskrift: mint-trøfler og myke karameller

Hei dere! Endelig kan juleroen senke seg, nå er semesteroppgave og siste hjemmeeksamen levert, og for en deilig følelse å endelig ha ferie! Nå er det jo bare tre små dager til jul, så jeg har jo ikke rukket halvparten av alt jeg ville før jul, men det får bare være. De fleste gavene er på plass, leiligheten er pyntet og jeg har fått lagd litt julegodis.

Nå gjenstår det bare å nyte de siste dagene før den store kvelden og så finne på masse gøy i romjula. Jeg har en del planer allerede, også skal jeg prøve å få realisert prosjekt pepperkakehus. Det skulle jeg gjerne ha gjort før jul, men det blir det dessverre ikke tid til. Nå er det nemlig planlegging av bursdagen til Matias som står for tur. Han fylte år i går, og på lørdag skal han feires. Mer om det seinere, nå tenkte jeg å dele oppskrift på noen last minute julegodsaker med dere. Trøfler med smak av mint og myke karameller.

Mint-trøfler 

Ingredienser til ca. 30 kuler: 2,5 dl kremfløte // 300g mørk sjokolade // Peppermynteolje // Noen candy canes

Dette er egentlig bare den gamle trøffeloppskriften min med en ny vri. De vanlige sjokoladetrøflene finner du oppskrift på her, de er helt himmelske hvis jeg kan si det selv! Er du ute etter noe med mer krutt i kan du prøve disse med smak av chili. Og i år har jeg altså prøvd meg på en mint-versjon. Alt du gjør er å varme opp fløten i en kjele og tilsette sjokoladen, rør godt helt til sjokoladen er smeltet. Ha så i noen dråper peppermynteolje, du trenger ikke mange dråpene for å få god smak. La blandingen stå kjølig natten over, eller til den har stivnet helt. Knus noen par candy canes i en blender eller lignede og trill kulene i det. Enkelt og greit! Et lite tips er å trille kulene ferdig, men ikke rulle de i candy cane før de skal serveres, da holder de seg crunchy! (mine er litt fuktige som dere sikkert ser på bildet – men like gode)

Myke karameller

 Ingredienser til ca. 30 myke karameller: 1 boks søt kondensert melk (ca. 400g) // 100g smør// 200g brunt sukker // 4 ss lys sirup // 1 ts vaniljepulver 100% eller en vaniljestang

Ha alle ingrediensene i en kjele og kok opp på middels varme mens du rører godt underveis. La blandingen stå å småkoke i 10-12 minutter under omrøring. Når den er ferdig har du blanding i en form, bruk en brødform eller lignende som du kler med bakepapir. La massen kjøle seg helt ned før du setter den i kjøleskapet noen timer. Jeg lot min stå natten over. Så er det bare å dele opp karamellene og pakke inn i for eksempel matpapir. Denne oppskriften er hentet fra Detsøteliv.no og de blei SÅ gode! Jeg er veldig glad de fleste av disse karamellene skal gis bort i julegave, ellers hadde jeg spist meg kvalm!

Håper jeg klarte å friste dere litt med disse to oppskriftene, også håper jeg ikke dere stresser altfor mye nå rett før jul 🙂 Ha en fortsatt fin kveld!

Hva slags julegodt har du lagd i år?

– Sara

3 kommentarer
    1. Så bra du kan ta deg litt fri, selv om jul og bursdag ikke “gjør seg sjøl”..hehe.. Kos deg med dine og jula..og deilige jule-godter, som ser veldig fristende ut 🙂 Juleklem fra Mjøndalen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg