Oppskrift: Sjokoladetrøfler med et hint av chili

For et par år siden delte jeg oppskrift på sjokoladetrøfler, en av mine favorittgodterier i jula. I år hadde jeg derimot lyst til å spice opp oppskriften litt, bokstavelig talt! Så i år har jeg tilsatt litt chili i oppskriften, og herlighet så godt det ble! Det er ikke sånn sterkt at det brenner i munnen, det blir bare en liten ettersmak av noe sterkt. Veldig, veldig godt, og lettvint å lage.  

Ingredienser til ca. 15 kuler: 150g kokesjokolade // 1,25 dl kremfløte // 1/2 chili // Kakaopulver til å rulle i

Ha fløten og den halve chilien (uten frø) i en kjele, varm det opp på middels varme til det begynner å koke. Trekk så kjelen av platen og la det kjøle seg litt ned før du tar ut chilien og har i opphakket sjokolade. Rør underveis helt til sjokoladen er løst opp i blandingen. Nå kan du smake om du synes det er passelig chilismak, hvis du synes det smaker for lite er det bare å ta i litt chilipulver. 

Sett blandingen kjølig i noen timer, gjerne natten over hvis du har mulighet til det. Så kan du rulle ut trøflene i kakaopulver. 

Jeg anbefaler nesten å doble porsjonen, for 15 kuler kommer ikke til å holde hele jula, det kan jeg nesten garantere! Dette er jo også en veldig fin julegave til noen sjokoelskere, bare pakk trøflene inn i en cellofanpose eller et fint glass. Sett på et fint bånd og en tag med ingrediensliste så er du good to go. 

Har du lagd julegodteri i år?

– Sara


#hjemmelaget #godteri #godis #jul #julegodter #trøfler #sjokolade #chili #oppskrift

7 kommentarer

Siste innlegg