Oppskrift: bønneboller i pita

Hei og god helg! Om ikke lenge stikker jeg avgårde til Asker, jeg skal sove over hos Angela i hele helgen, og i morgen er det endelig klart for bryllup! Karoline og Jonas gifter seg og vi Radissonjentene skal dra sammen – jeg gleder meg sånn! I kveld skal vi grille og kose oss litt hjemme hos Angela, hun bor jo i Portugal nå så det skal bli skikkelig koselig å se henne igjen! Det er jo snart ett år siden sist! Jeg tenkte bare å poppe innom dere med en oppskrift før jeg drar; bønneboller. Oppskriften fant jeg her og de ble skikkelig gode, så hvis noen mangler inspirasjon til middag for helgen kan jeg anbefale å teste ut disse! 

Ingredienser til ca. 15 boller: 1 boks store hvite bønner, 1/2 rødløk // 1/2 rød paprika // 1 dl brødrasp/griljermel (halvparten til bollene og halvparten til panering) // 1/2 dl mel // 1 ts bakepulver // Litt salt og pepper // Olje til koking

Ha bønner, hakket løk og paprika, halvparten av brødraspet, mel, bakepulver, salt og pepper i en bolle og bland godt. Form til passelig store boller, jeg fikk 15 stykker av denne blandingen. Till så bollene i brødrasp. 

Kok så bollene i olje til de er gylne og fine, legg de over på papir slik at oljen får rent av seg. Jeg brukte rapsolje, da det ikke gir noe smak. 

De ferdige bollene kan du bruke til mye forskjellig, for eksempel i wraps eller pitabrød. De kan også serveres med masse forskjellig tilbehør slik som falafler. 

Disse blir sprø utenpå og myke inni – skikkelig godt!

Denne gangen valgte vi å servere i pitabrød med blant annet råkost, mais, salat og hummus. Det ble skikkelig godt! Og hvis man har lyst går det fint an å legge til litt hvitløk, chili, ingefær eller hva man måtte ønske i bollene for andre smaker! 

– Sara


#oppskrift #middag #vegetar #tips #inspirasjon #mat 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg