Oppskrift: Lussekatter

I morgen er det Luciadagen og da synes jeg det var på sin plass å bake noen lussekatter. Jeg har ikke lagd lussekatter siden jeg gikk på ungdomsskolen så det ble et gledelig gjensyn med disse gode julekakene! Safran som brukes i lussekatter er utrolig dyrt, men det er så mye bedre enn gurkemeie! Safran har jo en veldig spesiell smak så jeg synes ikke det blir ordentlige lussekatter uten, én gang i året må det være lov til å unne seg en liten smak av de røde trådene ♥ Oppskriften er hentet fra Det Søte Liv, men jeg har laget 1/4 porsjon, samt økt mengden mel og melis litt. Så jeg håper oppskriften faller i smak!

Ingredienser til 8 store lussekatter:

  • 75g smør
  • 2,5 dl melk
  •  80g melis
  • 1/4g safran
  •  25g gjær
  • 400g mel
  • 1 egg til pensling
  •  Eventuelt rosiner til pynt

Start med å koke opp smør, melk og melis i en kjele. Når det har begynt å koke tar du kjelen av platen og tilsetter safranen.

Jeg brukte safrantråder, så da må du knuse de først. Ta litt sukker sammen med trådene og knus de godt. Det går også an å kjøpe ferdig malt på butikken, 1g safran koster rundt 35-50 kr.

Ha safranen i kjelen og la blandingen kjøle seg ned til ca. 37 grader. Når blandingen har nådd riktig temperatur (sjekk på håndleddet hvis du ikke har termometer) tilsetter du gjæren.

Ha i litt og litt av melet helt til du får en passe fin deig du kan jobbe med. Denne deigen trenger du ikke forheve så det er bare å gå i gang med å forme lussekattene med en gang.

Legg de så på et bakebrett og la de heve en times tid. Mine ble ekstremt store så beregn god plass!

Siden ingen av oss her hjemme liker rosiner så tenkte jeg å pynte med hvitt perlesukker. Det er så utrolig fint, men det viste seg å være umulig å oppdrive. I Sverige selger de det visst i samme eske som det vanlige perlesukkeret vi har, men jeg kunne ikke akkurat kaste meg på bussen til Sverige! Det ble derfor et lite melisdryss over, og det synes jeg egentlig ble ganske fint.

Det var så godt med skikkelige lussekatter igjen! De siste årene har jeg bare spist med gurkemeie og det blir jo ikke det samme i det hele tatt! Safransmaken er så god, og de er virkelig verdt den dyre prisen!

14 kommentarer

Siste innlegg