7 gode sparetips

Hei! Hvis det er en ting jeg er skikkelig god på så er det sparing. Økonomi har alltid interessert meg, og jeg vurderte faktisk å utdanne meg innen nettopp det. Jeg tror jeg hadde trivdes godt med å jobbet med privatøkonomi, men så falt valget på medier og kommunikasjon isteden. Haha! Uansett, jeg har i hvert fall blitt veldig god på sparing, og har lagt meg til noen gode vaner med årene. Jeg har skrevet flere innlegg tidligere med sparetips, men her kommer noen til. 

Lag ting selv (om det går)

Av og til ser jeg kule plagg som jeg får skikkelig lyst på, men det finnes jo en grense for hvor mange gensere, skjorter osv. jeg faktisk trenger. Det som går an da er å heller sy om litt på det du allerede har. Mitt siste prosjekt nå er en strikket genser som skal få en liten makeover. Jeg ble inspirert av en genser Zoella har, og isteden for å bruke flere hundre kroner på den lager jeg heller min egen variant. Fordelen er at hvis jeg blir lei kan jeg fjerne det jeg har satt på og så gå tilbake til å bruke genseren som den var. Nå snakker jeg litt i gåter, men dere skal snart få se det ferdige resultatet. Andre ting du ikke trenger bruke masse penger på er ting som kroppskrubb, det kan du lage selv. Her er tre ulike oppskrifter jeg har laget: PepperkakeSjokolade og mintCandy cane.

Meld deg av nyhetsbrev

Jeg veit ikke med dere, men til tider dukker det opp så mange reklamemailer i innboksen min at jeg nesten blir gal. Rundt Black Friday for eksempel, da fikk jeg en dag seks eller syv mails fra samme nettbutikk! For min del virker det helt mot sin hensikt, jeg blir bare irritert og går i hvert fall ikke inn for å handle noe. Men av og til kan emnefeltene virke forlokkende og plutselig befinner jeg meg på nettsiden. Da er det fort gjort å klikke hjem noe – det er jo tross alt på salg. Så løsningen er rett og slett å melde seg av disse nyhetsbrevene. Spar kun på nyhetsbrevene fra selskapene du faktisk er interessert i eller på jakt etter produkter og tjenester fra. 

Finn på ting med venner, kjæresten eller familien hjemme isteden for å dra ut

Det finnes et hav av morsomme ting dere kan gjøre sammen som ikke innebærer å bruke penger. Inviter folk over på brettspill, sett sammen en quiz eller arranger spleisemiddag. På quiz/spillkvelder kan alle ta med litt snop og resten er gratis! Med spleisemiddag mener jeg at alle tar med en eller to retter så får dere et skikkelig bra tapasbord. Andre ting dere kan gjøre er; se en film, arrangere akedag med grilling og varm kakao, dra på sykkeltur/topptur, ha hjemmefest isteden for å dra på byen, ta en skogtur hvor dere plukker sopp, bær eller lignende/dra på fisketur, gjør noe kreativt sammen (mal bilder, syverksted osv.), arranger byttekveld med klær, tilbehør etc. Listen er lang dere, det er bare å komme i gang med hyggelige, budsjettvennlige aktiviteter. 

Oppgrader elektronikk isteden for å kjøpe ny

Dette tipset sparte meg nylig for mange tusenlapper! Jeg ønsker meg en ny harddisk (SSD) til jul, det fikk jeg og etter at jeg byttet den har jeg fått en helt ny maskin, som forhåpentligvis holder i flere år til. Hadde jeg visst at det å bytte disken var så enkelt hadde jeg gjort det for lenge siden. Matias hjalp meg, men jeg hadde faktisk klart det på egenhånd også. Vi bare skrudde opp på undersiden av Macen og tok ut den gamle, så satte vi på plass den nye. Vi fikk også fjernet en haug med støv som hadde funnet sin vei inn i maskinen min. Hvis du er i tvil om hvordan det gjøres er det bare å søke opp på Youtube. Min harddisk kostet rundt en tusenlapp, noe som er litt mer budsjettvennlig enn en ny maskin som sikkert ville kostet over 10! Og er du god med lodding eller kjenner noen som er kan du lodde brutte ledninger på ting som har gått i stykker. En gang kjøpte jeg en KitchenAid kjøkkenmaskin på loppemarked til 50 kroner med avkuttet kabel, faren til Matias loddet den enkelt på igjen og maskinen var som ny. 

Velg kvalitet over kvantitet (hvis du har mulighet)

Med dette mener jeg elektroniske duppeditter, møbler klær, tilbehør osv. Jeg tror du vil spare mer på sikt hvis du for eksempel kjøper en skikkelig kaffetrakter med en gang, enn om du kjøper en billigvariant. Selvfølgelig kan en billig kaffetrakter fungere godt, men ofte holder de ikke så lenge som en av skikkelig kvalitet. Vi gikk derfor til innkjøp av en Moccamaster da vi skulle ha vår første kaffetrakter, som hadde 10 års garanti. Det samme gjelder ting som solbriller, hvis du bruker noen hundrelapper på skikkelig kvalitetsbriller, som faktisk også beskytter skikkelig mot sola tror jeg du vil spare mer enn om du hver sesong kjøper deg et par billige briller som knekker og ikke kan brukes igjen den neste. 

Ha en ønskeliste året rundt

Dette synes jeg er utrolig nyttig, for veldig ofte når jeg har satt opp ting på ønskelisten min ender jeg opp med å fjerne det igjen etter et par uker. Noen ting blir selvfølgelig stående og da kjøper jeg det enten selv når jeg har mulighet eller så ønsker jeg meg det til jul og bursdag. På den måten unngår du å kjøpe masse unødvendige ting som du egentlig ikke kommer til å få så mye brukt for, samtidig blir gleden større når du faktisk får det fordi du nettopp har ønsket deg det en liten stund. Jeg tror veldig mange bare kjøper ting de har lyst på hele tiden, og selvfølgelig må folk få lov til det, men jeg liker den ekstra gleden man føler når man har ønsket seg en ting over litt lengre tid. 

Del på ting

Enkelte duppedingser bruker man kanskje ikke så veldig ofte, og da kan det kanskje gå an at man kjøper sammen og deler på det. Sesongbaserte ting som gorojern, krumkakejern og lignende bruker man såpass sjeldent at det bør la seg gjøre å dele. Med mindre man baker masse kaker til jul for å selge eller gi bort da. Andre ting som kanskje kan deles på er ting som steketakke, kjøttkvern, og partyting som sukkerspinnmaskin, popcornmaskin ol. Det finnes jo en ting for alt, og det er kanskje ikke nødvendig at flere i familien eier samme ting? Det er selvfølgelig en fordel at man ikke bor så langt unna hverandre hvis man skal dele på slike ting da. 

Det var noen av mine sparetips, hvis du vil lese mer har jeg flere lignende innlegg under kategorien tips og inspirasjon. Nå skal jeg på quiz, håper dere får en fin fredag! 

– Sara


#sparing #økonomi #tips #inspirasjon #sparetips 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg