Oppskrift: Minestronesuppe i slow cooker

Reklame | Crock-Pot

Internett er fullt av slow cooker-oppskrifter om dagen og jeg har ergret meg hver gang jeg kommer over noe fristende jeg ikke får lagd. Gleden var derfor stor da jeg fikk spørsmål om jeg ville teste en slow cooker av merket Crock-Pot. Og i dag har jeg endelig fått testet den for første gang! Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg har vært litt skeptisk til slike maskiner, jeg har liksom ikke helt sett poenget med det. Men etter å ha prøvd den i dag skjønner jeg jo hvorfor det kan være kjekt å ha en sånn på benken. Selv om det ser voldsomt ut å skulle la maten stå i flere timer er det jo bare å gjøre andre ting. Du slipper å røre og ikke minst; passe på at ting ikke svir seg! Jeg har derfor en haug med gode ideer til hva jeg skal lage i denne fremover, men først; minestronesuppe.

Ingredienser til 2-4 personer: 1 boks hakkede tomater // 3 ss tomatpuré // 2 ss tomatpesto // 4,5 dl grønnsaksbuljong // 2,5 dl vann // 2 stor gulrøtter // 3 stilker stangselleri // 1 gul løk // 3 fedd hvitløk // 1 ss oregano // 1 laurbærblad // Salt og pepper // 1 boks hvite bønner // 1 boks kidneybønner // 2 dl ukokt pasta // 1,5 dl grønne erter (tint fra frossen tilstand) // 3 never spinat // Parmesan hvis ønskelig som topping og godt brød

Ha hakkede tomater, tomatpuré, tomatpesto, grønnsaksbuljong, vann, gulrøtter, stangselleri, løk, hvitløk, oregano, laurbærblad og salt og pepper i slow cookeren. Gulrøttene, stangsellerien, løken og hvitløken hakket jeg i biter. La det stå i ca. 3-4 timer på høy hastighet eller 6-8 på lav. 

Crock-Poten er enkel i bruk, med bare fire knapper. Du kan stille inn på koketiden, om du vil ha høy eller lav varme og om du vil la maten holdes varm. Når du har valgt hvor lenge maten skal koke telles timeren ned. Det er ikke alle maskiner som har det, men det synes jeg var en veldig kjekk funksjon. Når timeren er ferdig settes maskinen automatisk over på “keep varm”. Innerkjelen som du lager maten i kan tas ut når maten er ferdig og settes på bordet, vår rommer 5 liter, men det finnes forskjellige størrelser. Det følger også med et glasslokk, med et behagelig håndtak som ikke blir varmt. Det eneste jeg synes var litt dumt med denne er den ganske så korte ledningen.

Når gryten har stått i lang nok tid tar du i hvite bønner, kidneybønner og ukokt pasta. La dette stå i 25 minutter til, jeg lot min stå på høy hastighet.

Tilslutt har du i tinte erter og spinat og lar det stå i ca. 5 minutter før du serverer. Topp gjerne med et dryss parmesan, eller server med hvitløksbrød hvis du ønsker. 

Tenk at jeg aldri har lagd minestronesuppe før, det var jo så smakfullt og godt! Også ble det jo veldig lite arbeid når jeg bare kunne la Crock-Poten gjøre jobben. På vårt kjøkken kommer denne maskinen til å bli brukt hovedsakelig til supper og gryter, for det lager vi en del av og tanken på å slippe passe på at ting ikke svir seg er musikk i mine ører. Når det er sagt kan denne brukes til å lage stort sett alt mulig, du kan gratinere ting, langtidssteke kjøtt, lage grøt osv. Jeg GLEDER meg i hvert fall til å prøve å lage pulled jackfruit en dag! Hvis dere ikke veit hva det er; google it. Det tror jeg blir veldig godt. Og byggrynsgrøt! Det har jeg kun lagd én gang fordi jeg ikke har tålmodighet til å la det koke så lenge. 

Sjekk gjerne ut hele utvalget til Crock-Pot på hjemmesiden deres, der finnes også mer info om de ulike modellene, samt videoer og oppskrifter. Crock-Pot selges blant annet hos Elkjøp, Power, Tretti.no og Siba. 

– Sara


#mat #middag #slowcoker #sunt #vegetar #oppskrift #tips #anbefaling 

8 kommentarer

Siste innlegg