Tips til en miljø- og budsjettvennlig 17. mai

Det er ikke ofte det kommer to innlegg så tett på fra meg, men det er jo mye morsommere å blogge enn å skrive på rapporten jeg skal levere om to uker! I tillegg er det 17. mai i morgen, og da passer det jo bra å lade opp med litt relevant innhold på bloggen.

Jeg regner med at jeg ikke er aleine om å få mail på mail fra nettbutikker som vil minne meg på alt jeg må huske å skaffe før nasjonaldagen? Ny kjole må i boks, kaker må bakes og ny pynt er viktig. Nå kan jeg være den første til å innrømme at jeg elsker å feire ting, og det er ikke noe galt med det, men det evindelige maset om alt det nye vi trenger begynner jeg å få litt opp i halsen. Selvfølgelig er det helt innafor å unne seg en ny kjole eller kjøpe pynt du trenger, men vi trenger ikke ny kjole eller masse nye flaggeffekter hvert eneste år. Da var skjenneprekenen over, jeg tenkte nemlig at dette skulle være et hyggelig innlegg, med noen tips til hvordan du kan feire nasjonaldagen på en litt mer miljøvennlig og ikke minst mer budsjettvennlig måte. Så her har dere mine tips.

Antrekk

Hvis du ikke har bunad og antrekket ikke allerede er i boks tenker jeg det mest logiske er å lete litt i eget skap. Du har garantert noe fint du kan bruke om igjen, eller som du kan style på en litt annerledes måte enn sist du brukte det. Med litt ulikt tilbehør kan en kjole få ganske forskjellige uttrykk! Hvis du likevel ikke har lyst til å bruke noe av der du har kan du jo høre om du kan låne noe av en venninne eller noen i familien? Et siste alternativ før du løper til nærmeste kjøpesenter er å sjekke ut bruktbutikkene i nærområdet ditt. Jeg skjønner at det blir litt knapt med tid til bruktshopping nå så tett på nasjonaldagen, men har du tørketrommel burde det gå.

Dekorering/borddekking

Nå skal ikke vi ha noen champagnefrokost i år, jeg vil rett og slett ikke sette av så mye tid til planlegging, matlaging osv. når jeg er midt i eksamensjobbing, men jeg har likevel noen tips på lur. Det første jeg vil nevne er selvfølgelig å bruk det du allerede har! De flaggene du hadde på bordet i fjor, eller det 17.mai-båndet du kjøpte for noen år siden fungerer akkurat like fint som pynt i år igjen. Har du likevel lyst på noe nytt kan du jo alltids lage noe enkelt selv, denne lenken lagde jeg i fjor og den pyntet veldig fint opp!

Blomster kan du isteden for å betale i dyre dommer på blomsterbutikken stikke ut å plukke. Hvitveis gjør seg veldig fint på et 17.mai bord, kanskje i et norgesglass med et fint bånd rund? Bjørkekvister er også veldig dekorativt å pynte med, bare husk å sjekk om noen av gjestene har pollenallergi. Gratis pynt som er tilgjengelig for alle, det kan vel ikke bli bedre?

Et annet tips når det kommer til borddekking er å droppe engangsartikler så langt det går. Bruk tallerknene, glassene og bestikket du allerede har, det er ingen krise om det ikke matcher. Faktisk synes jeg det kan være ganske kult å bruke ting som ikke matcher.

Et annet tips er å pynte med maten. Dette høres kanskje litt spesielt ut, men om du skal servere noe som bærer flaggets farger kan det være veldig fint å inkludere det i pynten. En skål midt på bordet med fargede pikekyss, bær, eller hva enn du skal servere gjestene blir en naturlig del av pynten.

Feiringen

Selv om de er fine der det skinner i sola anbefaler jeg å droppe heliumballongene. Helium er en gass som brukes i MR-maskiner ved sykehus, og jeg synes i hvert fall det er langt viktigere at helium brukes til slike formål enn til ballonger på 17. mai, som uansett ofte ender opp som søppel i naturen. En annen helt åpenbar ting som en nesten ikke skulle trenge å nevne er å ta med deg søpla de. Dessverre ligger det ofte igjen en del søppel etter store feiringer som 17.mai, men det er jo ikke veldig krevende å ta med seg søpla til nærmeste søppeldunk? Mitt siste lille mini-tips er til de som skal grille. Prøv å inkluder noe grønt på grillen i år! Det er SÅ godt med grillede maiskolber, grønnsaksspyd, fylt paprika, asparges hele cherrytomater, ananasskiver, jeg kunne holdt på til i morgen! Jeg sier ikke at man trenger å droppe kjøttet, men det er i hvert fall verdt å prøve litt andre ting og.

Håper dere alle får en strålende dag i morgen uansett om dere velger å feire dagen eller ikke. Vi tar en rolig morgen hjemme før vi vender snuten mot Tyristrand. Der drar vi først en tur til bestemoren til Matias, før det er klart for grilling hos onkel. Det skal bli koselig!

8 kommentarer
    1. Du er så flink til å gjøre det fint, både til store og små fester. Det har du alltid vært 😀 Utifra det JEG har sett da 🙂 Jeg har jo kjente deg en stund her inne nå og ganske gøy å følge deg gjennom årene. Litt den sammen, men merker du blir eldre også 🙂 Ha-ha…Det er vel greit å høre når man fremdeles er ung, er det ikke?? 😀 God 17 mai Sara, skulle gjerne truffet deg i Bergen igjen i sommer, men da er nok du på Østlandet igjen 🙂

      1. Takk, liker det veldig godt! Hehe, det synes jeg er helt greit å høre! Sier tusen takk for det jeg 🙂 Føler at jeg stort sett er den samme som jeg alltid har vært, men at jo eldre jeg blir (haha, det høres ut som om jeg nærmer meg pensjonsalder når jeg sier det) jo tydeligere ser jeg hva som er viktig for meg, og ikke.
        Skal bare en ørliten tur tilbake til Bergen for muntlig eksamen 3. juni, men det er ikke lange turen til Oslo heller da 🙂 Hvis jeg kommer inn på studiet jeg ønsker til høsten blir det noen samlinger på Hamar fremover, og da må jeg reise via Oslo, så da blir det i hvert fall en del turer fremover ^^

    2. Mange flotte tips og veldig flott pyntet. Jeg synes også det er koselig å pynte til 17. mai og høytider og jeg tar med meg tipset om syltetøykrokkene og blomster/grønt fra naturen 🙂 Lykke til med eksamensperioden 🙂

    3. Hei.
      Kan jeg dele linke fra din side i mine sosiale medier og på framtiden i våre hender sine sosiale medier?
      Ok med print screen av godkjenningen her eventuelt?

      Kan mulig legge inn innlegg fra din side til neste år.

      På forhånd takk for raskt svar.

      Med vennlig hilsen
      Katharina Fagertun

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg