Sitcoms verdt å få med seg

Jeg veit ikke hvordan det er med dere, men om vinteren, spesielt når man er i en by hvor vinter betyr slaps, slaps og mer slaps frister det mest å holde seg innendørs. Her i Bergen er det ikke mye som minner om ordentlig vinter, annet enn den kalde lufta og de glatte fortauene. Jeg har uansett aldri vært den som løper ut døra så fort snøen har lagt seg og turer mot nærmeste skiløype, men koser meg gjerne innendørs under et pledd med noe bra på skjermen. Haha! Så i dag synes jeg det var på tide å børste støv av den gamle “underholdningsspalten” min. Og har i den anledning samlet noen av mine favoritt-sitcoms, håper de faller i smak!

New girl

I New Girl møter vi Jess, en sprudlende og litt smågal lærer som akkurat har funnet ut at kjæresten hennes har vært utro. Hun trenger derfor et nytt sted å bo, og flytter inn i et guttekollektiv hvor de tre kompisene Nick, Schmidt og Winston bor. De fire i tillegg til Jess sin bestevenninne, modellen Cece, blir en sammensveiset gjeng som vi følger gjennom de 7 sesongene. Serien byr på mange oppturer og nedturer for de ulike karakterene og jeg kan garantere mange hysteriske øyeblikk! Serien kan ses på Netflix.

How I met your mother

Felles for mange av disse seriene er at de har ganske mange sesonger, og How I Met Your Mother byr på intet mindre enn 9 av dem! Serien går i all hovedsak utpå at Ted Mosby fortelle sine to barn om hvordan han møtte moren deres. For å komme til poenget, og dermed avsløre for oss seerne hvem som faktisk er moren bruker han alle 9 sesongene. I tillegg til Ted har serien 4 andre hovedkarakterer, vennene Marshall, Lily, Robin og Barney, og alle er glimrende på hver sin måte! Selv om det er flere år siden jeg så serien kommer jeg fortsatt på morsomme quotes fra serien fra tid til annen. Jeg veit at mange kanskje ikke var helt fornøyd med slutten, selv synes jeg den var akkurat slik den burde være – som jeg ville skrevet det selv, haha. Serien kan ses på Netflix og Viaplay.

Silicon valley

I serien følger vi en vennegjeng som bor og jobber sammen i et kollektiv i Silicon Valley. En av karakterene har utarbeidet et filkomprimeringsprogram som de sammen er i gang med å bygge et selskap rundt. Selskapet får navnet Pied Piper, men som for mange andre nyoppstartede bedrifter kan ting gå galt. Og her er det mye som går galt! Serien byr på en god porsjon nerdete humor og herlige, karikerte karakterer. Denne må egentlig bare ses! Du finner den på HBO Nordic.

Modern Family

Modern Family er vel en klassikker å regne, og hvis du ikke allerede har sett den er det på tide! Ed O’Neill, som forøvrig er skikkelig kul, spiller Jay Pritchett, familiens overhode. Han er gift med den mange år yngre baben Gloria, som kommer fra Colombia, hun har sønnen Manny fra et tidligere forhold og sammen får de etter hvert sønnen Joe. Familien består videre av Jays barn Mitchell og Claire. Mitchell er gift med Cameron, og de har sammen adoptert datteren Lily. Claire er gift med Phil og de to har barna Haley, Alex og Luke. Puh, da var familietreet ute av verden. Dette er en veldig morsom serie som handler om små og store hendelser i livene til alle disse familiemedlemmene. Og med så mange forskjellige personligheter kan jeg love at latterkulene blir mange! Serien ligger på Netflix og TV2 Sumo.

Seinfeld

En gammel klassikker som absolutt bør ses! Jeg begynner like godt med slutten; den er helt grusom. Siste episode er kjent for å være en av de dårligste i tv-historien, men bortsett fra den er serien helt genial! Seinfeld er som mange av dere kanskje veit komiker, og serien handler rett og slett om han (en noe overdreven versjon i så måte), og vennene hans George, Kramer og Elaine. Serien blir ofte omtalt som «a show about nothing» og det stemmer på mange måter, likevel er dette en ekstremt morsom serie som jeg koste meg masse med! Seinfeld er utrolig god på å lage humor av hverdagslige ting, noe som også er hans varemerke som komiker. Serien kan ses på Netflix, TV2 Sumo og Viaplay.

Fuller House

Denne serien har jeg skrevet om før, og selv om dette nok er en serien for de som i sin tid så Full House på 80- og 90-tallet synes jeg den er verdt å ta med på listen. Omtalen jeg skrev av serien finner du her. Også denne serien kan også ses på Netflix.

Big Bang theory

Jeg var litt i tvil om jeg skulle ta med denne for å være helt ærlig, men dette er jo en serie som har gitt meg mye glede og latter gjennom årene. Selv om serien ikke er som den en gang var, noe som mest sannsynlig er årsaken til at vi nå er inne i den siste sesongen, har den bydd på mange gode øyeblikk. Serien handler, som dere sikkert allerede vet om den nerdete vennegjengen bestående av Sheldon, Leonard, Howard og Rajesh. De jobber alle ved samme universitet og er glad i tegneserier, spill og andre “nerdete ting”. Vi møter også Penny, skuespillerspiren som flytter inn over gangen for Sheldon og Leonard. Det er morsomt å følge med på hvordan hverdagen utspiller seg med de sosialt tilbakestående guttene og Penny som ikke akkurat er den skarpeste kniven i skuffen. Serien kan ses på Netflix og Dplay.

Animerte sitcoms

Jeg har også et par animerte sitcoms jeg synes er verdt å nevne; Rick and Morty og Family guy. Rick and Morty skrev jeg om for en stund tilbake, omtalen kan dere lese her. Family Guy er vel også en klassiker å regne, og med god grunn. Serien handler om den noe dysfunksjonelle familien Griffin, hvor den ene episoden er sykere enn den andre. Dette er en serie som er alt annet enn politisk korrekt og akkurat min type humor. Det samme gjelder egentlig for Rick and Morty; drøy humor som ikke er redd for å tråkke noen på tærne. Det synes jeg må være greit innimellom! Begge seriene ligger ute på Netflix.

Håper dere fikk noen tips til morsomme serier dere kan se, kanskje allerede denne helga? Har dere forresten noen hyggelig planer på agendaen? I morgen skal jeg og noen studievenninner møtes for å lage litt middag sammen og skravle litt. Det skal bli hyggelig! Ellers går nok helga med til å catche up på pensumet som gjelder for den kommende uka.

Sara

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg