Oppskrift: Kinderkake

Dere som følger meg på Instagram så kanskje at jeg i desember delte bilde av bursdagskaken jeg ladge til Matias? Han har egentlig ikke pleid å gjøre så mye utav bursdagen sin, men denne gangen ble det en liten feiring med gode venner. Da benyttet jeg anledningen til å bake en kake jeg har hatt lyst til å lage lenge; Kinderkake. Jeg har sett litt diverse varianter av Kinderkaker på nett og Instagram så jeg har klødd i fingrene etter å prøve noe lignedne selv. Jeg har plukket oppskrifter fra rundt om kring overalt, så alle elementene er hentet fra ulike sider og satt sammen til denne kaken. Håper jeg kan friste!

Kakebunnene

Kakebunnene er bare vanlig sjokoladekake som jeg fant oppskrift på hos Godt.no, den oppskriften anbefaler jeg riktig nok ikke, så bruk hvilken som helst annen oppskrift på sjokoladekake. Jeg lagde to bunner, men hvis du har en god oppskrift som hever godt kan du komme unna med å lage en som du deler i to på midten. Jeg har egentlig en slik oppskrift et sted, men fant det selvfølgelig ikke når jeg trengte den. Typisk! Jeg anbefaler å bruke en litt mindre springform enn standard 24cm, da blir kaken mindre i diameter, men mye høyere. Det synes i hvert fall jeg ser veldig fint ut.

Lag og stek kakebunnene som vanlig og la de avkjøle seg helt før frostingen skal på.

Kinder-frosting

Som frosting har jeg brukt en oppskrift fra denne fine bloggen, som originalt ble brukt til bueno-cupcakes. Ingrediensene er:

  • 225g smør (romtemperert)
  • 450g melis
  • 150g Kinder Maxi

Smelt sjokoladen og la den stå til avkjøling mens du gjør ferdig resten. Pisk smøret til du får en myk og fin konsistens. Ha så i melis litt etter litt, miks godt helt til alt er blandet. Det kan være lurt å gjøre dette i en kjøkkenmaskin hvis du har. Så er det tid for å ha i den smeltede sjokoladen, mens du fortsatt pisker heller du i sjokoladen. Det er viktig at sjokoladen ikke er for varm når du gjør dette, men den må selvfølgelig ikke ha stivnet igjen heller. Hvis frostingen føles litt hard kan du ha i en- to teskjeer med kokende vann.

Ha først litt frosting på fatet du skal bruke for å “feste”kaka, så tar du et lite lag mellom de to bunnene. Selve kaken skal dekkes  i to omganger. Dette gjør man for å få et så glatt og fint resultat som mulig. Ha først på ett ganske tynt lag, det er viktig at du får dekt hele kaken og tettet igjen eventuelle hull. Bruk en spratula eller lignende til å jevne ut kantene, husk bare å ikke ha frosting som er skrapet av tilbake i bollen. Litt av poenget med å legge to lag er å unngå kakesmuler i det endelige resultatet. Sett kaken kjølig til frostingen har stivnet, så er det klart for lag nummer to. Gjør akkurat det samme som første gang. Hvis du trenger litt tips til hvordan påføre ville jeg søkt opp på Youtube. Jeg hadde litt knapt med tid da denne kaken ble laget så jeg rakk ikke ta bilder underveis.

Sett kaken tilbake i kjøleskapet igjen til lag nummer to har stivnet.

Sjokoladeganache

Ganachen er en helt vanlig standard ganache laget av smeltet sjokolade og fløte. Jeg brukte ca. 1 dl mørk sjokolade og 0,5 dl fløte. Varm opp fløten og tilsett sjokoladen. Pisk til alt er blandet helt og sett til avkjøling. Det er viktig at blandingen ikke er for varm når den skal helles på kaken. Når blandingen har avkjølt seg noe er det bare å helle litt og litt ganche rundt kanten av kaken slik at det ser ut som om sjokoladen har rent  nedover kaken (det har den jo for så vidt gjort og). Det er ikke så lett å få dette fint, men jeg gjorde i hvert fall et forsøk. Ha også sjokolade på toppen av kaken. Når denne har stivnet er det bare å gå i gang med pyntingen! Jeg pyntet i vei med Kinderegg, Bueno, Kinder Maxi og Kinder Schokobons, også sprøytet jeg det som var igjen av frostingen litt rundt omkring for å få en helhet på kaken og for å støtte opp litt bak pynten.

Jeg skulle selvfølgelig gjerne ha tatt litt bilder underveis i prosessen, men Matias har bursdag rett før jul og tiden strakk rett og slett ikke til. Kaken ble ferdig rett før gjestene kom, og det ville jo vært litt dumt om kaken ikke ble ferdig i tide fordi jeg skulle knipse bilder! Haha, da veit du at du er blogger..

Sara

9 kommentarer

Siste innlegg