Oppskrift: Chana Masala

Hei hei! Jeg har en stund gått å tenkt på innføre en fast oppskrift hver uke her på bloggen. Jeg vet ikke om jeg har lyst til å ha det på en fast dag, men jeg vil i hvert fall ha minst èn oppskrift per uke. Dere kan jo si hva dere synes i kommentarfeltet, vil dere ha oppskrift på en fast dag eller spiller det ingen rolle når den kommer? Jeg tenker å gjøre som før og variere mellom middagsoppskrifter, lunjstips og andre småting. Håper det høres ok ut å ha en litt mer fast greie rundt det? I dag er det chana masala som står for tur. En deilig indisk rett med kikerter, kokosmelk og masse koriander. 

Ingredienser til 2 personer: 1 løk // 4 fedd hvitløk // 1/2 chili // et par cm. ingefær // 1 boks kikerter // 1 boks hakkede tomater // 1 dl kokosmelk // 2 ss garam masala // 2 ss paprikapulver // 2 ss malt koriander // 1 ss gurkemeie // 1 ss kardemomme // 1 ts chilipulver// en neve frisk koriander // olje til steking // 

Kutt opp løk, hvitløk, chili og ingefær, og stek det i olje til det blir blankt. Tilsett alt kryddere og la det steke et par minutter. Rør godt hele tiden slik at krydderet ikke svir seg. 

Tilsett boksen med hakkede tomater, og la det putre noen minutter. Hvis du vil kan du her kjøre dette glatt med en stavmikser eller en blender, da vil du få en mer sausete konsistens. 

Skyll kikertene godt i vann før du tilsetter dem i gryta. Vent et par minutter før du tilsetter kokosmelken. 

Denne retten kan man gjøre akkurat så spicy man vil, ved å tilsette mer eller kutte ned på chilien. For å gjøre retten komplett serverte vi med raita, nanbrød og ris til. 

Er du glad i indisk mat?

– Sara


#indisk #mat #oppskrift #hjemmelaget #vegetar #middag #inspirasjon #inspo

10 kommentarer
    1. Wow sjukt lenge siden jeg har vært innom bloggen din nå! Ser du fortsatt holder det litt gående ja med masse fine bilder og innhold 😀 Aldri smakt dette, men jeg synes nå indisk mat er helt greit, så kan absolutt prøve det! Håper du får en superfin sommer <3

    2. Hipp Huurraa,, og gratulerer med dagen 🙂 Kom under ditt indiske innlegg.. men det får våge seg 🙂 Ble sparket inn her av vakre Frodith som er helt spesiell 🙂 Ha en herlig bursdag, er jo ennå litt igjen av dagen 🙂

    3. Det er 2 spiseskjeer av alt krydderet? Lagde denne idag i dobbel porsjon, og den ble helt uspiselig. Vet ikke hva jeg gjorde galt?

    4. Juliane: Hei, det var kjedelig å høre. Jeg bruker ikke å måle så nøye, men da jeg lagde denne for å dele på bloggen brukte jeg disse målene. Det skal være 1ss av gurkemeie, kardemomme og chili.

      Vet ikke om du mener det ble for krydrete smak eller for lite smak? Men jeg bruker ofte å pøse på med enda mer krydder, elsker masse smak. Det kommer jo litt an på hvem jeg skal spise med da. Hvis du ikke er så glad i mye krydder kan du prøve å kutte litt ned, eventuelt ha i mer kokosmelk. Håper du får bedre lykke neste gang <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg