Mine beste studieteknikktips

Som jeg nevnte i forrige innlegg fikk jeg lyst til å skrive litt til dere om studieteknikker. Det var en av dere fine lesere som spurte om jeg kunne gjøre det, da jeg postet dette innlegget, og så klart kan jeg gjøre det! Nå har jeg ikke studert kjempe lenge, så dette er ikke en fasit, og det er ikke sikkert mine metoder fungerer for deg. Likevel håper jeg mine tips kan komme til nytte for noen. Jeg har alltid likt skolen og fått greie karakterer, men det er først det siste året at jeg har jobbet ekstra hardt og fått veldig gode resultater.

Husketeknikker

Jeg vet mange bruker utrolig mange kreative måter å huske ting på. Da jeg var på kurs i studieteknikk i fjor lærte vi å huske ting ved å “legge ord i forskjellige rom”. La oss si du har lyst til å lære deg de ti første grunnstoffene i det periodiske system (det var dette jeg lærte meg). Aller først velger du deg ut et hus du kjenner godt til, gjerne hjemmet ditt. Når du skal begynne å legge ordene i rommene er det lurt å starte ved inngangen. Men før du gjør det må du begynne å tenke hva som assosierer deg med de tingene du skal huske på. Når jeg hører hydrogen, som er det første grunnstoffet tenker jeg på hydrogenbombe. Da ser jeg for meg at det slippes en hydrogenbombe utenfor huset mitt. Videre kommer helium, da har jeg plassert en halvtom heliumballong som ligger å svever i trappeoppgangen. Og slik fortsetter det, helt til du har lagt alle ordene i forskjellige rom. Husk at du bør legge de i en naturlig rekkefølge, det er nemlig litt dumt å hoppe fra et sted i huset til et annet. Det er nå over ett år siden jeg lærte meg dette, brukte kanskje 5 minutter på det og husker det fortsatt i dag! Metoden høres kanskje tungvinn og rar ut, men jeg kan garantere at den er enkel å bruke og gjør at du husker tingene du skal huske!

En annen teknikk jeg bruker for å huske ting, gjerne frem mot en eksamen er å skrive ned ting på post-it-lapper. Det må igjen være stikkord og korte ting, ellers har det ingen effekt på meg. Lappene klistrer jeg opp på de stedene i leiligheten hvor jeg bruker en del tid som kunne vært utnyttet bedre. Et eksempel er å henge opp et par lapper på baderomsdøra eller på speilet. Da kan du stå å pugge til eksamen mens du pusser tennene. Det samme gjeldermhvis du må vaske opp for hånd, heng opp lapper så du ser de fra der du står. Du kan jo like gjerne bruke tiden fornuftig mens du står der å skrubber? Det fine med denne metoden er at du ser disse lappene flere ganger om dagen og til slutt husker du alt som står der.

Tomatmetoden 

Denne teknikken har sikkert mange av dere lært før, teknikken går ut på å få en mest mulig effektiv arbeidsperiode når du studerer. Det er fort gjort å bli distrahert av Facebook, mobiltelefoner og andre ting, så denne metoden har som hensikt å gjøre arbeidstid til arbeidstid og så kan du gjøre hva du vil i pausene.  En arbeidsperiode er på 25 minutter så får du 5 minutter pause. Det kan være lurt å ha bestemt seg på forhånd om hvor mange aktive perioder man vil ha, slik at man vet hvor lang hele økten blir. Det er også viktig å ha fullt fokus disse 25 minuttene, ellers er hele poenget med øvelsen borte. Jeg brukte denne mye i fjor for å komme gjennom pensumbøkene.

Hvordan komme igjennom pensum?

Pensum er kanskje noe av det tyngste og kjedeligste mange vet. Det å komme seg igjennom bunken med bøker er ingen lett oppgave, i hvert fall ikke når det hele tiden kommer oppgaver og andre ting som må gjøres og ting som ikke nødvendigvis må gjøres, men som gjerne blir prioritert fremfor pensum. Mitt beste tips her er å ta notater i timen, eller i verstefall få læreren til å legge ut power pointen fra timen på læringsstedet deres. Hver forelesning er som regel knyttet til ett eller flere kapitler og det er lurt å bruke disse stikkordene som knagger å henge stoffet på. Når jeg leser har jeg alltid et word-dokument (eller penn og papir) foran meg for å notere hvis det skulle komme noe viktig. Når du har notatene fra timen fra før av får du mye gratis og det er bare å fylle inn ting du synes er viktig. Jeg synes i hvert fall det går mye fortere å komme igjennom boken på denne måten. Hvis jeg er borte fra skolen en dag og ikke får disse notatene ødelegger det en del for meg, og jeg bruker mer tid enn jeg vil på å komme gjennom stoffet. Så ja, du må lese bøkene, det er dessverre ingen vei utenom, men det finnes i hvert fall metoder for å gjøre jobben litt enklere. Mange går sammen i kollokviegrupper og deler kapitlene mellom seg og det kan jo fungere, likevel merker jeg at det er stoffet du selv har jobbet med og bearbeidet som sitter best. Derfor vil jeg faktisk anbefale å prøve å komme deg gjennom på egenhånd. Det kollokviegrupper kan brukes til derimot er å diskutere stoffet etter man har lest. Dette er kjempesmart og man lærer masse av å drøfte ting med andre medstudenter. Et par venninner og jeg gjorde dette til nesten alle våre eksamener i fjor og det var til stor hjelp.

Eksamen, prøver og foredrag

Til nå har jeg funnet en metode som fungerer for å klare meg på eksamener og for å huske hva jeg skal si på foredrag. Jeg bruker eksamen som eksempel. Frem mot eksamen leser jeg på de tingene jeg vet vi kan få på eksamen, og jeg gjør som i punktet over for å komme igjennom stoffmengden. En uke før eksamen ca. starter jeg å lese mye, da organiserer jeg stoffet og skriver stikkord/sammendrag av det som er viktig. Man bør dog være ganske sikker på hva som er relevant og ikke, fordi etter jeg har skrevet disse sammendragene er det som regel bare de jeg leser på. Jeg leser de så klart flere ganger og hører meg selv litt i de. Noen liker at andre hører deg, det har aldri funger så godt for meg. Kvelden før eksamen setter jeg meg ned å leser igjennom arkene mine, det er det aller siste jeg gjør før jeg legger meg. Jeg prøver også å komme meg litt tidlig i seng, ha kaffekoppen og sekken klar til neste dag og bare få meg en god natts søvn. På dette tidspunktet føler jeg at jeg ikke kan noen ting lenger, fordi jeg har lest veldig intensivt et par timer. Men SÅ kommer den hemmelige ingrediensen som ordner alt. Søvn. I løpet av natten skjer det noe magisk, alt jeg leste kvelden før har sortert seg fint på plass i noe jeg ser for meg er små informasjonsskuffer. Jeg står opp litt tidligere enn jeg må, leser igjennom sammendragene et par ganger, til en kopp med kaffe som kvikner meg opp. Jeg tar med meg en god niste bestående av brødskiver, frukt og kaffe, så drar jeg til skolen. Jeg sitter litt å småleser på skolen før eksamen starter, hører minst mulig på hva alle andre snakker om.

Så på selve eksamen ser jeg over alle oppgavene og skriver ned alle stikkordene som må være med på de forskjellige oppgavene før jeg begynner å skrive fra starten. Denne metoden ga meg veldig gode karakterer på eksamen i fjor, og jeg er godt fornøyd med å ha funnet ut et par ting som fungerer for meg. Det samme gjelder om jeg skal huske mye tekst til et foredrag. Sist jeg skulle ha foredrag for klasen sov jeg ikke hele natten, aner ikke hvorfor, jeg fikk bare ikke sove. Hva tror dere skjedde? Jeg fikk helt hjerneteppe! Ble supernervøs og klarte ikke fremføre på en skikkelig måte. Veldig flaut og kjedelig, men det beviser i hvert fall at for meg er søvn et av de viktigste elementene for at informasjonen skal feste seg.

Håper dette er til nytte for noen, hvis dere lurer på noe er det bare å spørre i kommentarfeltet. Har du noen gode teknikker som ikke er nevnt?

36 kommentarer

Siste innlegg