Serietips: 13 reasons why

Hei! Dette innlegget skulle jo ut i går, men vi mistet nettet vårt hjemme. Vi vet ikke helt når vi får det tilbake, så i mellomtiden må jeg prøve å rekke å blogge i pausene på jobb, og når jeg venter på bussen. Perfekt! Neida, jeg jobber natt noen dager nå, og da får jeg alltids litt tid til overs. Denne ukens underholdningstips er en TV-serie dere garantert har hørt om de siste ukene, 13 reasons why. Den 13 episoder lange serien er basert på boken med sammen navn fra 2007, og sesong 1 ligger i sin helhet ute på Netflix. Serien, som tar opp temaer som selvmord og voldtekt har fått en del kritikk i etterkant for nettopp dette. Enkelte mener den til og med glorifiserer selvmord, og eksperter er redde for copy-cat-effekten en slik serie kan gi. Jeg synes derimot dette er serie veldig mange trenger å se. Ikke nødvendigvis fordi den skal forhindre folk i å ta selvmord, men fordi den kan bidra til at vi blir flinkere til å ta vare på hverandre og å se hverandre. Serien byr på en del sterke scener, men jeg anbefaler på det sterkeste å se den!

Kort fortalt handler serien om Hannah Baker (Katherine Langford) som begår selvmord. Hun går på Liberty High School og det er mange hendelser og personer som er medvirkende til valget hun tar. Før hun tar sitt eget liv spiller hun derfor inn 13 kassetter, hver tilegnet én person, hvor hun forteller hvorfor akkurat denne personen har en del av skylden. Kassettene sendes videre fra person til person, slik at alle 13 som er en del av kassettene får vite sannheten. I hvert fall Hannahs sannhet. Vi får se historien gjennom Clay Jensen (Dylan Minnette), en venn av Hannah som hører seg gjennom kassettene.

Jeg har ikke lyst til å fortelle noe særlig mer, men sjekk gjerne ut traileren for serien under. 

Hvis du enda ikke har sett denne serien anbefaler jeg den på det sterkeste! Det er allerede bekreftet at det vil komme en sesong nummer to, så det er bare å vente i spenning. Sesong to vil ta for seg andre perspektiver enn Hannahs og jeg håper vi vil få svar på noen spørsmål som ikke ble besvart i sesong 1. 

Har du sett denne serien?

– Sara


#underholdning #tvserie #serie #tips #netflix 

11 kommentarer

Siste innlegg