Brettspill-tips: Re:Play

Hei og god helg! Nå har jeg omsider fått flyttet ut av hybelen i Bergen, alle tingene mine har blitt flyttet over og nå har eksamenskjøret slått inn for fullt. Jeg har satt meg noen daglige lese- og skrivemål og håper jeg ikke skal ende opp med store arbeidsmengder rett før eksamen (som jeg ofte pleier). Uansett, det er helg og jeg tenkte jeg skulle tipse dere om et skikkelig morsomt brettspill. Vi spiller ganske mye brettspill med venner og vi hvis vi kombinerer alle spillene gruppa vår har så begynner samlingen å bli ganske bra! Dette spillet kjøpte jeg til Matias og meg i julegave, og det har allerede rukket å by på mange latterkuler! Re:Play heter det, og spillet ble faktisk kåret til årets selskapsspill i 2018!

Re:Play spilles i lag på fra 2 personer per. Det første som skjer er at dere skriver ned 40 ord og fester de i spillbrikkene, det går også an å bruke forslagene som følger med. Så foregår spillet i tre runder, en runde varer til alle brikkene har blitt delt ut.

Timeglasset snus og det første laget startet med å trekke brikker. Den på laget som trekker skal uten å bruke selve ordet forklare hva som står på brikken. Hvis ordet er kaffe kan man for eksempel si “brun varm drikk som du blir våken av”. Så skal de andre på laget gjette. Gjetter man riktig får laget brikken, fortsett med forklaring og gjetting helt til timeglasset renner ut. Så er det neste lag sin tur. Runden er som sagt over når alle brikkene har blitt delt ut.

I neste runde skal de samme brikkene legges tilbake på bordet, runden fungerer på akkurat samme måte som den forrige, bortsett fra at nå skal ordene mimes. Fordi man allerede er litt kjent med ordene gir det en liten hjelp i forstå hva som mimes. Siste runde går ut på at man kun kan bruke ett ord for å beskrive tingen på brikken. Da har man hørt ordene ganske mange ganger og det er faktisk ikke så vanskelig å forstå hvilket ord man skal fram til. Hvis ordet er kaffe kunne man for eksempel sagt “drikk”. Noen ganger står det selvfølgelig litt stille, da må man bare trekke en ny brikke og fortsette.

Håper jeg klarte å forklare spillet på en grei måte, det kan jo høres litt innviklet ut, men det er det virkelig ikke! Og fy søren så morsomt det kan bli når det skal mimes og forklares. Både Ark og Norli har ofte salg på brettspill, i tillegg finnes det ofte godt utvalg av relativt nye spill på loppemarked og bruktbutikker. Hvis du kjøper spill brukt må du bare huske å sjekke at alt det man trenger følger med.

Håper dere får en fortsatt fin lørdag!

Sara

4 kommentarer
    1. Det hørtes kjempegøy ut 🙂 Det eneste jeg ikke skjønte var begynnelsen. Hvis man skriver ned ord. Er det de på laget sitt, inkludert en selv, som trekker de ordene? Jeg tenker at det er veldig lett hvis man selv har skrevet ned ordene…å gjette mener jeg 🙂

      1. Ja, dette er et skikkelig morsomt spill som er gøy gang etter gang. Det skal være 40 brikker totalt, så man deler bare antallet på de personene som er med. Så hvis jeg har skrevet 7 av brikkene for eksempel veit jeg kun om de. Når det er så mange som 40 ulike ting kan det av og til bli utfordrende. Første gangen brukte vi de som fulgte med og da var filmen “Mannen som elsket Ynge” ett av ordene, det var ikke så enkelt når man skulle i gang med mimingen eller bare bruke ett ord for å beskrive. Så det kan by på noen utfordringer xD

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg