Boktips: Eleanor Oliphant har det helt fint

Jeg regner med at jeg ikke er den eneste som koser meg med en god bok i sommer? Sommeren er liksom den perfekte tiden til å senke skuldrene og slappe av med litt lesestoff, gjerne samtidig som man befinner seg på en solseng enten hjemme eller i sydligere strøk. Jeg har så vidt kommet i gang med Jón Kalman Stefánssons Sommerlys og så kommer natten, men jeg veit ikke helt hva jeg synes om den enda. Hvis jeg ender opp med å like den kan jeg skrive en anbefaling til dere. I dag er det derimot en storfavoritt jeg vil tipse dere om, nemlig; Eleanor Oliphant har det helt fint. Det begynner å bli en god stund siden jeg leste den ut, det er derfor det henger påskeegg i bakgrunnen på et av bildene, men boken er så bra at den bare må jeg tipse om!

Om boken står det: Eleanor Oliphant lever et enkelt liv. Hun har på seg de samme klærne på jobb hver dag, spiser den samme lunsjen hver dag, og drikker to flasker vodka hver helg. Eleanor Oliphant er lykkelig. Hun savner ingenting i sin nøye tilpassede tilværelse. Bortsett fra, kanskje, alt.

Eleanor bor alene i en liten sosialbolig, har ingen venner og bruker helgene sine på å drikke vodka og løse kryssord. På jobben passer hun ikke så godt inn med de andre kollegane, og de ser på henne som en raring – noe som for så vidt stemmer. Hver onsdag ringer moren, telefonsamtalen er en lite hyggelig seanse, hvor moren gjør alt hun kan for å bryte ned Eleanor med stygge kommentarer. Hun har med andre ord ikke hatt det enkleste livet, og etter hvert som sidene snues får man bare mer og mer lyst til å gi henne en klem. Som dere sikkert skjønner er Eleanors liv svært forutsigbart, men likevel skjer det noen uventede ting som påvirker livet hennes i stor grad.

Boken byr på en god dose humor, mye fordi Eleanor kan være litt ufrivillig morsom til tider, men boken er også tidvis mørk og trist. Dette er en sånn bok man skulle ønske aldri tok slutt, så hvis det kommer en oppfølger etterhvert blir jeg ikke lei meg for det! Jeg veit i hvert fall at filmrettighetene til boka har blitt kjøpt opp, så jeg kan nesten ikke vente til filmen kommer på kino!

Boka lånte jeg på biblioteket, men den kan også høres (på engelsk) på Storytel, eller kjøpes hos bokhandlere.

Har du en god bok å anbefale?

4 kommentarer
    1. Jeg leser veldig lite, men den beste boken jeg har lest har jeg sikkert anbefalt før. “Stormenes tid” av Ken Follet. Fantastisk. Og med film til 😀

      1. Ja, den har du anbefalt før faktisk 😀 Så Tv-serien for en tid tilbake og da nevnte du at jeg burde lese boken. Har ikke kommet så langt enda, for det er så mange bøker jeg har lyst til å lese, men den står absolutt på listen min – så takk for tips ^^

    2. Hørtes fin ut den..og hørtes ut som et tøft liv med alkoholen og andre problemer.. kan like å lese om sånt, bare det ikke er alt for trist..
      Liker å lese, men får vondt i nakken av vanlige bøker..så lydbøker er best..men sliter med å få lasta ned på tlf..får sette meg mer inn i det… Jeg likte godt bøkene. Min kamp.. av Knausgård jeg.. Kos deg med sommer <3<3

      1. Selv om boken har en del dystre øyeblikk er det også mange fine stunder, og det er helt umulig å ikke bli skikkelig glad i Elanor <3
        Det skjønner jeg, men har du prøvd Storytel? Det er jo en abonnements-løsning, men der har de massevis av lydbøker som du veldig enkelt kan laste ned og høre når du ikke på nett. Husker ikke hva det koster i måneden jeg, men da kan man jo høre så mye man vil en hel måned ^^
        Takk for tipset 🙂 Det skal jeg gjøre, og i lige måde <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg