DIY: zero waste deodorant

Hjemmelaget deodorant høres kanskje litt rart og unødvendig ut å bruke tid på, men veldig mange av de vanlige deodorantene og antiperspirantene du finner på butikken inneholder en del uhumske ingredienser. Du kan risikere å smøre ting som aluminium, allergifremkallende- og hormonforstyrrende stoffer rett på huden. Det frister ikke mye for å si det mildt! Det finnes selvfølgelig trygge deodoranter å få kjøpt, men hvis jeg kan lage en som fungerer like godt på kjøkkenet hjemme, som er uten emballasje, til en brøkdel av prisen er det ingen tvil om hva jeg velger! Du trenger kun 3 ingredienser som du mest sannsynlig allerede har hjemme på kjøkkenet. Her kommer fremgangsmåten.

Du trenger:

  • Ca. 0,5 dl kokosolje
  • Ca. 0,4 dl maizena
  • Natron etter behov (jeg forklarer mer lengre ned)
  • Noen dråper eteriske oljer – valgfritt

Varm opp kokosoljen til den er flytende, bland så i resten av ingrediensene. Konsistensen skal være flytende, men ikke rennende – kremete er kanskje en god beskrivelse. Den vil dog bli mer fast etter at kokosoljen stivner, det gjør ingenting. For å påføre tar du bare en liten mengde på fingrene og så smører du det i armhulen som en body lotion.

Kokosoljen har en antibakteriell effekt, i tillegg til at den er veldig fuktighetsgivende og pleiende for huden. Kokosolje er derfor mye brukt i hudpleieprodukter og en naturlig del av mange hjemmelagde deodoranter. Maizena brukes både fordi den absorberer fuktighet, men også for å “tynne ut” natronen, da den kan irritere huden, særlig hvis man har veldig sensitiv hud. Natron hjelper til med å fjerne lukt, og er derfor genial i deodorant. Hvis huden reagerer på natron finnes det andre oppskrifter man kan prøve, men jeg har bare erfaring med denne. Eteriske oljer kan brukes for å få en god lukt, dropper du det vil denne deodoranten naturlig nok lukte mild kokos. Enkelte oljer har også andre egenskaper, lavendel virker for eksempel beroligende på huden, så søk litt rundt hvis du ønsker å bruke dette.

Det er ikke så lett å oppgi helt nøyaktig hvor mye du trenger av hver ingrediens i denne oppskriften, nettopp fordi det er ulikt hvor godt folk tåler natronen. Jeg har sett oppskrifter med 50/50 natron og maizena, og oppskrifter med bare kokosolje og natron, så det er på ingen måte farlig å bruke det, men jeg anbefaler å prøve seg litt frem med blandingsforholdene. Selv slumper jeg litt når jeg blander sammen deodoranten, så jeg er ikke helt sikker på nøyaktig hvordan blandingsforhold jeg har, men jeg tipper jeg bruker ca. 0,1-0,2 dl natron til 0,4 dl maizena.

En ting det er greit å vite når man går fra vanlig deodorant og antiperspirant, som ofte hindrer svettekjertlene i å produsere svette, er at den naturlige deodoranten ikke gjør det. Det kan derfor hende at armhulene trenger litt tid til å venne seg til det nye produktet, og at det i de første par dagene kan føles ut som at du svetter mer enn vanlig. Dette skal dog justere seg etter et par dager, så ikke gi opp før du har prøvd den noen dager. Det kan også være at du føler behovet for å ha i mer natron, og da er det bare å varme opp blandingen litt slik at den blir flytende og så tilsette mer.

Håper dere liker slike oppskrifter! Til bursdagen min fikk jeg nemlig et gavekort hos Be:Eco så jeg har bestilt litt ingredienser til å lage enda flere hjemmelagde skjønnhetsprodukter. Oppskrifter kommer selvfølgelig 🙂

4 kommentarer
    1. Takk for oppskrift! 🙂 Jeg er stadig på jakt etter aluminiumsfrie deodoranter, men dette er helt sikkert enda bedre 🙂

      1. Bare hyggelig! Håper den faller i smak hvis du prøver den ut 😀 Det finnes helt klart trygge og gode deodoranter å få kjøpt, men ikke som slår denne her på pris 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg