6 tips mot fyllesyke

Når festen er slutt, hodet verker og angsten fra gårsdagen kommer krypende hjelper det lite med ekspertenes tips om et mindre alkoholkonsum. Skaden er allerede skjedd og man ønsker noe som hjelper der og da. Jeg ble aldri fyllesyk før, men de siste par årene har jeg også merket den irriterende hodepinen og labre formen mer og mer. Og jeg er redd det bare blir verre jo eldre man blir? Men isteden for å bare grave seg ned i sin egen fylleangst er det noen ting du kan gjøre for at søndagen skal føles litt bedre, her kommer 6 enkle, men gode tips.

1. Hydrer kroppen: drikk masse vann

Ok, dette tipset kommer vel ikke som en bombe, men jeg må likevel ta det med. Jeg var ikke spesielt flink til å få i meg vann før, men nå bruker jeg alltid å kaste innpå en liter vann før jeg legger meg. Hvis jeg våkner i løpet av natten sluker jeg også et par glass og selvfølgelig når jeg står opp. Jo mer vann du får i deg jo bedre! Vannet hjelper med å skille ut avfallsstoffer samtidig som det hjelper den dehydrerte kroppen din å bli hydrert igjen. Alkohol er jo dehydrerende og krymper faktisk organene dine, så det er viktig med påfyll. Det beste er å drikke romtemperert vann da det hydrerer raskere og er et mindre sjokk for kroppen.

2. Velg riktig mat

Dagen derpå frister det jo kanskje aller mest med usunn, fet mat, men det er jo selvfølgelig ikke det beste for kroppen. Pass på å ha kjapp og sunn mat tilgjengelig hjemme, da er sjansen for at du tar turen til ditt nærmeste gatekjøkken mye mindre. Du kan for eksempel starte dagen med en frokost bestående av en et par egg og en skål yoghurt. Egg er rikt på stoffet cystein som hjelper leveren med å bryte ned alkohol og giftstoffer, det samme er meieriprodukter som yoghurt. (kilde Treningsforum.no) Kombiner gjerne frokosten med en detox-juice laget av ingefær, sitron, grapefrukt og eple så har du et godt utgangspunkt.

3. Få frisk luft: gå deg en tur 

Det er kanskje ikke en tur ut som frister aller mest når man har dundrende hodepine og reagerer på sterkt lys. Men ta på deg solbrillene og litt turtøy og kom deg ut. En gåtur i frisk luft gjør faktisk underverker for formen. Jeg vet mange tar seg en joggetur dagen derpå, men det synes jeg blir litt i meste laget for min smak. Men herlighet, hvis du orker, så jogg i vei!

4. Skjem deg bort med hjemmespa

Føttene er kanskje litt ømme etter noen timer på dansegulvet så hvorfor ikke skjemme deg bort med en et lite hjemmespa. Fyll opp en balje med varmt vann og badesalt og plei de såre føttene. Tenn duftlys, sett på litt rolig musikk, ta deg en ansiktsmaske og bare slapp av.

5. Unngå smertestillenge 

Hodepine er kanskje det vanligste folk sliter med etter en kveld på byen, men unngå å bruke smertestillende så langt det lar seg gjøre. Siden kroppen allerede jobber med å kvitte seg meg giftstoffer bør man unngå å tilføre mer. Hvis du likevel føler at du må ha noe for å dempe smerten kan Naproxen være et bedre valg. Disse virker ganske lenge og er i tillegg snill mot magen. (kilde Ole André Sivertsen)

6. Sov ut

Dersom ingenting annet hjelper, legg deg til å sov igjen.

Så er det selvfølgelig noen ting du kan tenke på til neste gang. Få i deg et godt måltid før du begynner å drikke, å drikke på tom mage er sjelden veldig lurt! Pass på å få i deg vann gjennom hele kvelden. Hvis du klarer å ha som regel å drikke et glass vann mellom hver alkoholenhet er du langt på vei! Håper tipsene kommer godt med, kanskje noen trenger de allerede i dag? Hvis ikke, håper jeg dere har en fortreffelig søndag!

10 kommentarer

Siste innlegg