Husk å ta HPV-vaksinen!

Dette vet sikkert de fleste av dere allerede, men det skader ikke å minne om noe så viktig, nå går nemlig fristen ut snart! Er du jente og født i 1991 eller senere har du nemlig muligheten til å ta gratis HPV-vaksinen for å beskytte deg mot HPV-infeksjoner som kan føre til livmorhalskreft. Så lenge du starter på den første av de tre dosene i løpet av desember rekker du å fullføre løpet før tilbudet utløper. Etter juli 2019 må man nemlig betale for vaksinen selv! Vaksinen beskytter blant annet mot to av de vanligste kreftfremkallende HPV-typene som til sammen er årsaken til rundt 90% av alle tilfeller av livmorhalskreft i Norge. Det mener jeg er grunn nok til å ta denne vaksinen! ​

Jeg har selv tatt alle tre dosene og merket egentlig ingen særlige bivirkninger, bortsett fra litt vondt i armen. Sammen med den andre dosen tok jeg også påfyll av barnevaksinene som hadde gått ut, og det anbefaler jeg også alle å gjøre! Det er ikke bare en selv det kan gå utover å ikke være vaksinert, så jeg mener at alle som kan har et ansvar der. Jeg klarer faktisk ikke å forstå valget om å ikke vaksinere seg selv og barna sine, det gjør meg egentlig ganske sint bare å tenke på det så tror vi stopper innlegget der. 🙂

– Sara 


#vaksine #hpv #livmorhalskreft #anbefaling #tips #viktig 

4 kommentarer
    1. Jeg ble dårlig, omgangssyke-symptomer etter siste dose, men det kan jo også ha vært starten på en omgangssyke som kroppen klarte å bekjempe! Jeg oppfordrer uansett alle til å ta den! Vaksinemotstandere er ikke bra for helsa til de som ikke kan ta vaksiner av diverse grunner som sykdom og arv! Er veldig glad for at HPV vaksina nå er en del av barnevaksinasjonsprogrammet!

    2. Karoe: Isj da, det er kjedelig med bivirkninger, godt gikk over av seg selv 🙂
      Ikke sant, helt enig! Fatter ikke at noen velger å sette ikke bare egen, men også andres helse i fare når så mye forskning tilsier at vaksiner er bra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg