Julestemning i Pepperkakebyen

Å gå inn døren til Pepperkakebyen er litt som å hoppe rett ned i en gigantisk pepperkakeboks. Lukten av pepperkaker og melis slo imot meg med en gang og uansett hvor jeg flyttet blikket var det nydelige dekorerte pepperkakehus, landsbyer, båter og gudene vet hva ikke. Og selv om pepperkakekreasjonene selvfølgelig er hovedattraksjonen var hele stemningen i lokalet rett og slett magisk – med stemningsfull musikk og lyder som passet til utstillingene, “snøkledde” fjelltopper og blått lys.

Hvis julestemningen sitter langt inne i år er det egentlig bare å komme seg til Bergen, for her er det umulig å ikke komme i stemning. Det eneste som manglet var at snøen dalte når jeg gikk ut derfra! Om du ikke har muligheten til å dra slev håper jeg disse bildene i hvert fall kan skape bitte litt julestemning. 

Hvor fint er ikke dette?

Et lite julemarked laget av pepperkaker.

Flere steder kjørte det små tog rundt byggene. 

Endelig har jeg fått besøkt den berømte Pepperkakebyen! Det har stått på to-do-listen min i flere år faktisk, og byen innfridde til tusen. Dette ga et tonn av inspirasjon til mitt eget lille prosjekt for jula; tidenes pepperkakehus. Men jeg kjenner jo at jeg kanskje burde senke lista litt for meg selv, for jeg skjønner jo når jeg ser på disse fine husene her at det er jo utrolig mye arbeid som ligger bak. 

– Sara 


#pepperkake #pepperkakebyen #bergen #jul #julestemning #stemning 

7 kommentarer
    1. frodith: Ja, det er helt imponerende! Det er barnehager, skoler, bedrifter og privatpersoner som sender inn bidrag hvert år. Overskuddet går alltid til en veldedig organisasjon som arbeider for barn 🙂 Synes det er så koselig ^^
      Det går også an! Det er gøy å pynte pepperkakehus 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg