How to: hjemmelaget grønnsakskraft av rester

Hei! Da jeg skrev innlegg om hvordan redusere matsvinn nevnte jeg såvidt å lage grønnsakskraft på rester, det tenkte jeg nå å vise dere hvor enkelt man kan gjøre.

Ha en pose i fryseren som du hver gang du lager mat legger stilker, skall og lignende rester i. Gulrotskrell, løkskall, urtekvister og paprikakjerner egner seg for eksempel godt. Brokkoli og blomkål kan sette litt vond smak, så det anbefaler jeg å droppe. Ellers er det bare å søke opp hvis du er usikker på om noe ikke egner seg. Ting som har begynt å bli dårlig bør selvfølgelig droppes.

Når du har en full pose med rester kan du ha det over i en kjele sammen vann som dekker restene. Ha gjerne i ekstra urter for smak, og la dette småkoke lenge. Jeg tror min kjele kokte i 1-1,5 time. Når det har kokt ferdig er det bare å la det hele kjøles ned, sile det og ha kraften over på beholdere.

Jeg fylte opp noen små frysebokser med 2dl kraft i hver, samt et isbitbrett for små porsjoner.

Frys ned, så har du alltid fersk grønnsakskraft tilgjengelig. Bruk i supper, sauser og gryter.

– Sara

FOLLOW ME: Facebook // Instagram // Snapchat: Sokbibi


#tips #inspirasjon #mat #mattips #grønnsaker #hjemmelaget #matsvinn #vetetar

2 kommentarer
    1. Hei Sara.
      Dette lager jeg også av grønnsaksskrell som egentlig skal kastes. Fint å se at det er flere som er opptatt av å kaste mindre mat, og dessuten smaker jo hjemmelaget grønnsakskraft best!
      Hilsen Théa

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg