Oppskrift: mint-is (vegansk)

Hei på dere! Da var det klart for ukens oppskrift igjen, og siden vi fortsatt har noen dager igjen av juli tenkte jeg å dele en isoppskrift med dere. Jeg skal være den første til å innrømme at denne isen ikke ser så veldig god, men jeg lover deg at smaken er verdt det litt kjipe utseende! Denne kan fint lages som både pinneis eller som vanlig is i en boks. Denne oppskriften ble stor nok til 6 pinner og en ganske stor boks. Håper det smaker ♥

Ingredienser: 2 store bananer // ca. 5 dl mandel- eller kokosmelk // 1 ss 100 % vaniljepulver // 3 ss yacon sirup // noen dråper peppermynte ekstrakt  // 100g mørk sjokolade (husk at det står uten melk hvis du vil ha den vegansk) 

Bland alt utenom sjokoladen i en bolle eller en blender og mos alt sammen til en kremete røre. Bananene jeg brukte var ganske små, så jeg valgte å slenge oppi en ekstra. Bananen setter jo så god smak, så det gjorde ingenting. I denne røra brukte jeg mandelmelk, men jeg tror faktisk det kan bli enda litt bedre med kokosmelk? Jeg veit ikke da, men jeg skulle ønske det var et hint av kokos i isen. Hihi. Jeg pøste på med ganske mange dråper peppermynte, man  kan vel ikke få for mye mintsmak i en mint-is?

Når du har blendet alt sammen tilsetter du opphakket sjokolade. Du kan selvfølgelig droppe det, hvis du ikke vil ha sjokoladebiter i, men jeg lover at det ble en utrolig bra kombinasjon!

Alle mintelskere der ute, dere MÅ prøve denne! Og hvis noen av dere prøver med noe annet enn mandelmelk er jeg veldig spent på hvordan det blir. Når disse er fortært tror jeg faktisk jeg må prøve å lage med kokosmelk også. Nam ♥ Håper dere får en fin dag, jeg skal straks avgårde til Sandvika med Vilde! 

Har du lagd hjemmelaget is i sommer?

– Sara


#mat #oppskrift #is #hjemmelagd #vegansk #vegetar #banan #mint #diy #tips #inspo #inspirasjon

10 kommentarer

Siste innlegg