Hjemmelaget eplesaft (uten saftkoker)

Husker dere vi hadde fått med oss masse epler hjem sist helg fra oldemor og besteforeldrene til Matias? Nå har jeg endelig fått testet ut å lage hjemmelaget saft og den ble så god! Jeg vet ikke hvor mange av dere som har lyst til å prøve noe lignende, men oppskrift må jeg bare dele uansett. For å lage denne saften trenger du ikke saftkoker, bare en stor vanlig kjele. Oppskriften er hentet her.

Ingredienser til 3 liter saft:

  • 3 liter epler
  • 3 liter vann
  • 1 ss sitronsyre
  • 150-200g sukker

Kutt opp eplene og fjern eventuelle skader. Ha de i en stor kjele og ha over vann og sitronsyre. Slik lar du det stå i tre døgn, men husk å rør i kjelen et par ganger om dagen.

Etter tre døgn tar du ut eplene og koker opp saften, ha så i sukker etter eget ønske. Sil saften og hell den over på flasker.

Og så var saften klar til å nytes ♥ Jeg blander ikke ut denne med mer vann for da tror jeg den ville blitt tam på smak, men det må du bare smake deg frem til selv.

Det er så herlig å kunne gå i kjøleskapet å hente seg hjemmelaget eplesaft fra selvplukkede epler! Sånt vil jeg gjerne ha i kjøleskapet hele året!  Vi har fortsatt en del epler igjen så jeg lurer på hva jeg skal bruke de til. Det er så mye godt man kan lage, kanskje dere har noen gode forslag?

21 kommentarer
    1. Du er skikkelig flink og huslig du Sara 🙂 Så gøy <3 Og det er lurt å prøve masse forskjellig sånt som vi har fått hjemme egentlig. JEg gjorde mer sånn før jeg også. Bakte brød og kaker etc...Nå er jeg BARE LAT 😀 He-he... Ha en fin kveld Sara, hva har du på tapetet i kveld?

    2. Nam, så herlig! Jaa, det er litt luksus, hihi ^^ Skikkelig høststemning får man jo også – bare se for deg en kanelbolle med MASSE kanel ved siden av saften, hvor perfekt ville vel ikke det vært? Håper saften smakte, virket herlig <3

    3. Hørtes kjempegodt ut, og resultatet så bra ut! gjør man sånn som du, kan man jo selv velge om man tar mye sukker i eller ikke. Kan jo ofte være en del sukker i saften i butikken, noe som gjør at saft ikke egentlig er så sunt. Så dette er jo egentlig ganske smart, så kan man velge selv hva man putter i saften, og drikke den med god samvittighet (;

    4. frodith: Det er jo så gøy! Ønsker meg stor hage med epletrær, solbærbusk og en liten grønnsaksårker når jeg “blir stor” ^^
      Nei, lat er du i hvert fall ikke! Du har jo laget så mange luer de siste dagene 🙂
      Interessene ender seg bare litt vettu, det er jo ikke sikkert jeg synes det er like gøy om noen år heller. I går kveld var jeg på trening før det var Farmen og masse te i sofakroken ^^ Klem <3

    5. Vilde: Skikkelig luksus, har prøvd å drikke så lite som mulig så det skal holde lengt mulig ^^
      Slutt å snakk! Nå får jeg bare lyst på kanelboller her, og det er litt i seneste laget for å begynne å bake x)

    6. andelly: Så hyggelig å høre! Jeg var litt skeptisk til at den skulle stå i tre døgn, eplene ble jo brunere og brunere! Men det ble virkelig godt ^^ Ja ikke sant, her styrer man alt helt selv 🙂 Det går selvfølgelig an å erstatte sukker med Sukrin, men jeg ville bare sjekke om oppskriften var god før jeg brukte av den 🙂

    7. Leste fremgangsmåten alt for fort og klarte dessverre å ha sukkeret samtidig med frukten, vannet og sitronsyren (pærer for min del da det er pæretre jeg har). Tror du/ dere at jeg har ødelagt den potensielle pæresaften???

      1. Selv om dette svaret er veldig gammelt kan jeg svare i tilfelle andre lurer på det samme. Jeg tror ikke det skal ha noe å si. Når man lager saft med saftkoker velger noen å ha i sukkeret med en gang, mens andre koker opp saften etterpå med sukker, kan ikke skjønne at det skal være noe annerledes i dette tilfellet 🙂

    8. Hei
      Denne oppskriften så spennende ut, men jeg lurer bare på hvor mye 3liter epler er, er det 3 kg?
      Mvh
      Mann med masse epler i hagen

    9. Jeg har laget saft etter denne oppskriften i flere år. Den blir veldig god. 3 liter eplebiter kan måles opp i litermål. De eplene jeg bruker er veldig sure, slik at 200 g sukker er perfekt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg