Oppskrift: Vegetarcurry

Øverst på listen min over utenlandske kjøkken troner indisk, tett etterfulgt av det italienske. Det som er så fint med indisk er at de rettene som ikke allerede er vegetariske er veldig lette å gjøre vegetarvennlige. India var faktisk i 2007 det landet i verden med gjennomsnitlig lavest kjøttkonsum per innbygger. Gjennomsnittet viste 3,2 kg per innbygger, til sammenligning med Norges 65,4! (kilde) Ganske store forskjeller med andre ord! Dette skulle egentlig ikke bli noe seriøst innlegg om kjøttkonsum altså, jeg ville egentlig bare dele en utrolig god rett med dere. Jeg har lenge forsøkt å kopiere en rett vi solgte på gamlejobben min, men det har ikke vært så lett å få den lik. Helt lik er den fortsatt ikke, men den er farlig nærme og så utrolig god!

Ingredienser til 2-3 personer: 1 brokkoli // 2 løk // 3 fedd hvitløk // Noen sjampinjonger // 1 boks linser // 1 boks hakkede tomater // 1/2 boks kokosmelk // 2 ss sukker // Olje til steking // Masse fersk koriander // Ris og nanbrød 

Krydder: 3 ss tandori masala // 3 ss spisskummen // 2 ss garam masala // 2 ss paprikapulver // 2 ss karripulver // 1 ss røkt paprikapulver //1 ss chilipulver // Litt pepper

Start med å steke en hakket løk og 3 fedd hvitløk i olje til det blir mykt, du trenger ikke kutte så små biter for alt skal kjøres glatt senere. Tilsett så alt krydderet og la det steke i ca. 1 minutt.

Ha så i hakkede tomater, kokosmelk og en stor neve frisk koriander, og la dette putre noen minutter før du kjører alt glatt med en stavmikser. Ha i sukkeret og smak til sausen, føler du at du trenger mer av noe har du i det nå. Da er det tid for å tilsette grønnsakene, ha oppkuttet brokkoli, sopp og løk, samt linsene i gryta. Gi gjerne brokkolien et rask oppkok først hvis du vil det. Jeg liker at de blir litt crispy så jeg pleier ikke gjøre det. La alt sammen stå å småkoke i ca.10 minutter før du serverer. Vi pleier å servere med ris og nanbrød. 

Hvis du liker indisk kan jeg nesten garantere at du vil like dette! Og hvis du vil slå litt ekstra på stortromma kan du jo lage dine egne nanbrød. Det er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt, men så godt det blir! Her er oppskrift jeg alltid bruker på hjemmelagde nanbrød. 

Håper dere har en fin lørdag! Jeg skal straks ut for å møte Vilde, i kveld står først baking, så quiz på planen. Det tror jeg blir veldig hyggelig ♥

– Sara


#oppskrift #middag #hjemmelaget #indisk #vegetar #vegansk #inspirasjon #mat

8 kommentarer

Siste innlegg