Oppskrift: kaffeis

Jeg har hatt lyst til å lage hjemmelaget is i hele sommer, spesielt kaffeis, men har ikke fått ut fingeren. Det er litt ekstra jobb å lage is når man ikke har ismaskin, i tillegg synes jeg det har lett for å bli litt iskrystaller. Nå som vi bor i huset til onkel har vi tilgang på ismaskin og endelig har jeg fått testet den! Jeg brukte en veldig enkel oppskrift fra Dagbladet, men herregud så godt det ble! Det ble enda bedre enn jeg hadde sett for meg, så dette var helt klart verdt å vente på. Er du glad i kaffe må du love å teste denne før sommeren er over 🙂  

Ingredienser: 2 dl fløte // 2 dl melk // 2 dl kaffe // 120g sukker // 3 eggeplommer 

Pisk sammen eggeplommer og sukker. Varm så opp fløte, melk og kaffe til kokepunktet og hell litt og litt over eggeblandingen. Pass på å piske godt helt til alt er blandet sammen. Ha blandingen i en ismaskin i ca. 1 time, eventuelt i en boks i fryseren, husk da bare på å rør rundt ca. hver halvtime til den stivner.

Server i kjeks eller beger, men eller uten topping. Sjokoladesaus er sikkert godt på, men jeg drysset denne gangen over noen hakkede nøtter og det ble kjempegodt! Hvis du er gammel nok og liker Baileys kan du servere et par kuler i en skål med en liten skvett Baileys over – himmelsk!

Jeg skal love dere at det ikke var bare enkelt å ta bilder av denne isen midt i solsteiken! Det ble ikke mange bildene før isen så mer ut som suppe, men den kunne absolutt nytes i flytende form også. Hehe. Så fort denne isen bli tom (og det tror jeg ikke blir så lenge til) skal jeg prøve meg på en annen is også – med selvplukkede bær. Får nesten vann i munnen bare av tanken! I mellomtiden; håper det smaker ♥

– Sara


#is #iskrem #hjemmelaget #oppskrift #søtt #dessert #kaffe #inspirasjon #tips

4 kommentarer
    1. Ser jo skikkelig godt ut og jeg liker både kaffe og is :)) Tok bilde av softis på en av di varmeste dagene jeg..blei bare søl…hehe.. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg