Jeg blir student igjen!

Til høsten blir jeg nok en gang student, det begynner faktisk å bli noen år siden jeg gikk ut så jeg kjenner jeg er litt spent. Denne gangen er studiene i Bergen så det blir litt av en reisevei. Studiet jeg skal ta er PPU (praktisk pedagogisk utdanning) som er et ettårig studie som gir meg lærerutdanning innen mediefag. Fra før av har jeg en bachelor i medier og kommunikasjon, som jeg egentlig ikke har fått brukt til noe så det føles godt at utdanningen jeg har fra før ikke er helt bortkastet. Selvfølgelig er all utdanning greit å ta med seg, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Jeg må innrømme at dette er litt skummelt, jeg har alltid vært den som gruer meg i flere dager til å holde en fremføring for klassen – og nå skal jeg bli lærer!

Etter dette året er det mulig å ta andre fag og eventuelt en mastergrad slik at jeg kan undervise i flere fag og få tittelen lektor. Jeg både gleder og gruer meg til oppstart, som er allerede 14. (!!) august. Før den tid må jeg blant annet avklare litt hvordan det blir med praksis, det aller beste hadde vært om jeg kunne hatt praksisen i Hønefoss! Da hadde jeg sluppet å flytte til Bergen, det er jo ikke så veldig praktisk når vi har leilighet i Hønefoss. Vi får bare se hvordan det løser seg, kryss fingrene for meg!

– Sara


#utdanning #student #lærer #ppu #universitet 

6 kommentarer
    1. Hei! Fast lesar i mange år her! Trur du må belage deg på å flytta til Bergen dersom du skal få gjennomføre dette studiet! Praksis blir bare gjennomfør i Bergen og nabokommunene, i tillegg til at alle seminar er obligatoriske.
      Eg var igjennom dette i haust, og å bu to og ein halv time frå Bergen, og pendla til gjekk AKKURAT. Men me snakke mange morgonar der eg var oppe halv fem for å rekka seminar og anna. Deriblant med praksis måtte eg bu hos tante.
      Men PPU er verd det til slutt! Bare eit lite tips, og forberedelse!

    2. Amanda: Hei, og tusen takk for utfyllende kommentar! 🙂 Kjempenyttig! Har fått snakket med de nå, så ser på litt ulike muligheter. Står på venteliste et par andre steder også, så er ikke helt hundre prosent spikret hvordan ting blir enda.

      Huff, det hørtes slitsomt ut å pendle 2,5 time hver vei! Kan tenke meg det var et krevende år 🙂

      Hvordan synes du ellers studiet var? Er spesielt nysgjerrig på hvordan seminarene fungerer sammenlignet med vanlig forelesning. Det er kanskje ikke så stor forskjell? 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg