DIY: unicorn-bokmerke

Hei og god mandag! Enda en ny uke og tenk at om bare to uker er påsken her! Jeg kan faktisk ikke skjønne hvor de siste ukene har blitt av, var det ikke akkurat jul? Uansett! I dagens innlegg har jeg lyst til å vise dere mitt siste DIY-prosjekt som passer perfekt for dere som er glad i å lese. Jeg har nemlig lagd meg et bokmerke. Et enhjørningbokmerke for å være mer presis, alle må jo ha det! Jeg synes i hvert fall enhjørninger er skikkelig søte og etter å ha sett flere som har lagd seg tilsvarende bokmerkene på Pinterest måtte jeg bare prøve å lage et selv. Her kommer fremgangsmåten. 

Til halen trenger du: Garn i ønsket farge // En bit med papp  // Saks

Papplaten lager du bare av oppbrukt matemballasje eller lignende. Jeg fant ut at 11 cm var en fin lengde for meg, men lag den gjerne lengre eller kortere alt ettersom hva du ønsker. For å lage halen gjør du som på bildene over, surr tråden rundt papplaten til ønsket tykkelse. Jeg telte ikke, men tipper det ble ca. 15 runder med garnet. Klipp så av to biter garn og fest den ene gjennom trådene på oversiden av papplaten (som bilde 2) før du klipper opp nederste del av garnet og frigjør dusken fra platen. Bruk den andre biten med garn til å knyte rundt toppen for å lage en dusk (som bilde 3).

Da blir dusken seende slik ut. 

Til selve bokmerket trenger du: Ark i ønsket farge // Saks // Blyant // Enhjørningform (jeg fant en figur på Google og tegnet over en iPadskjerm, datamaskin eller telefon fungerer også) // Nål

Når jeg skal kopiere en form til et DIY-prosjekt bruker jeg alltid å legge et ark over dataskjermen og tegne over. Denne gangen kom jeg på at en iPad faktisk er enda enklere, da kan arket ligge flatt når du tegner over. En mobil fungerer også, men da blir bokmerket mindre. Så bare legg arket du vil bruke over skjermen (skru opp lysstyrken hvis det trengs) og tegn over. Kan du printe ut går selvfølgelig det også an! Klipp så ut figuren før du fester halen. Jeg hadde en kul glittertråd liggende så jeg valgte å feste min hale med den, men du kan også bruke den garnstumpen som allerede er der. Jeg brukte forresten en nål til å feste med, du kan også lage et hull med en hullemaskin og tre tråden/garnet igjennom.

For en siste finnish sprayet jeg spiret på enhjørning med gullspray, jeg hadde ikke gulltusj eller gullpenn tilgjengelig, men det fungerer selvfølgelig også. Pynt det gjerne enda mer med farger eller gulldetaljer hvis du ønsker, jeg synes bare det var fint å holde den enkel siden halen er så stor. 

Da er det bare å begynne lesingen! Jeg holder for tiden på en påskekrim, så før påske skal dere få et boktips av meg 🙂 

– Sara


#DIY #hobby #hjemmelaget #bok #lesing #tips #inspirasjon #unicorn #enhjørning

5 kommentarer

Siste innlegg