Ingefærdrikk + How to: ginger cordial

Rekk opp hånda alle som elsker ingefær! Det gjør i hvert fall jeg, og noe av det beste jeg kan starte dagen med er en skikkelig sterk ingefærshot. Da jeg var i London med Anna bestilte jeg en helt sinnsykt god ingefærdrikk på en av restaurantene vi var på, og helt siden har jeg hatt lyst til å gjenskape den. For å lage drikken må man ha noe som på engelsk heter ginger cordial, med hjelp fra Anna kom vi frem til at den beste oversettelsen er ingefærsaft. Så i dag har jeg prøvd å lage nettopp det. Og jeg kan røpe såpass at denne MÅ du prøve! Selve drikken består bare av ingefærsaften og Farris, så det tar ikke all verdens av tid å lage. 

Ingredienser til 2,5 dl ginger cordial: 50g fersk ingefær // 3,75 dl vann // 125g sukker // Saften og skallet av 1/2 sitron // 1/2 ts natron

Skrell og del ingefæren i skiver. Ha skivene i en kjele sammen med vann og tilsett sukker, sitronsaften og skallet fra sitronen. La det hele koke i ca. 20 minutter, da vil du se at væsken har minket noe. Hvis du glemmer bort tiden og det plutselig er lite vann igjen kan du bare ha i mer og la det koke noen minutter til. Ta kjelen av platen og rør inn natron. Sil blandingen og ha over på en (steril) glassflaske. La det kjøle seg ned før du blander med Farris.

I dag har jeg som sagt bare blandet ut saften med kullsyrevann, men det finnes mange andre bruksområder også. Saften kan brukes i både kalde og varme drinker, med og uten alkohol, så jeg skal nok ikke ha noe problem med å få tømt den!

Oppbevar saften i kjøleskap, da bør den holde et par uker, kanskje lengre også på grunn av all sitronen og natronen.

Om jeg får si det selv så synes jeg denne ble ganske lik den jeg drakk i London, den var kanskje bare hakket sterkere – men det betyr bare mer ingefær neste gang! Godt ble det i hvert fall, og gjett om jeg skal ta frem igjen denne oppskriften til neste fest. Jeg er sikker på det kan bli en skikkelig god drink utav det her! 

– Sara


#ingefær #ginger #drikk #oppskrift #inspirasjon #tips

10 kommentarer

Siste innlegg