Ikke ta imot råd fra stygge mennesker

Dette rådet kom jeg over da jeg satt å skrollet gjennom bloggverdenen for et par dager siden. Dette og et knippe andre skjønnhetsråd ble jeg servert med tilhørende glossy bilder. Jeg måtte faktisk lese hele innlegget to ganger for å se etter tegn på at dette var ironi eller et dårlig forsøk på humor. Det var det ikke. Dette rådet sto i all sin seriøsitet oppført på en blogg til en jente med flere tusen daglige lesere. Lesere som i hovedsak består av unge, lett påvirkelige mennesker. Og jeg må bare spørre “hva søren er det du holder på med?”

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg begynner å bli ganske lei denne krenkretrenden som herjer for fullt om dagen, men å skrive noe sånt på en blogg er faktisk ikke greit. Undersøkelser viser at 1/4 av unge i dag sliter med psykisk helse på grunn av blant annet utseendepress fra sosiale medier. Det er et kjempeproblem som må tas tak i, og det minste vi bør kunne forvente fra bloggere og andre forbilder er at de utøver en viss sunn fornuft. For når du har en blogg som leses av så mange har du faktisk et ansvar, enten du liker det eller ei. Man kan ikke veldig bort det faktum at man er et forbilde og at unge mennesker ser opp til deg. 

Når leppeinjeksjoner, rumpeimplantater, botox og whatnot har blitt like dagligdags som å fylle spylervæske på bilen har noe gått fryktelig galt. Selvfølgelig kan ikke enkeltbloggere klandres for dette alene. Det er heller ikke rettferdig å lempe alt ansvaret over på bloggere, for påvirkning kommer fra mange kanter. Jeg mener likevel at absolutt alle bør ta sin del av ansvaret, om det så betyr å si imot én person som slenger med leppa eller fronte sunne verdier for tusenvis av følgere. Løft hverandre opp isteden for å dra hverandre ned. Slutt å kall folk stygge, slutt å kall folk feite. Bare slutt å vær slemme med hverandre. Du trenger ikke være gjennomsyra politisk korrekt 24 timer i døgnet, men litt sunn fornuft er vel ikke for mye å forlange?

– Sara


#samfunn #mening #blogg #blogger #sosialemedier #some #aktuelt #psykiskhelse

10 kommentarer
    1. Du er hvertfall en av de sunneste unge bloggerne jeg vet om, og heldigvis for det. En fornuftig jente med god gjennomslagskraft, det er du. Og jeg håper JEG er det også, selv om jeg er litt eldre… 😉 klem <3

    2. Kjempe bra innlegg! Du skriver på en så enkel og bra måte, som gjør at du får frem budskapet ditt tydelig. Jeg er 100% enig i alt du skriver. Det er på tide at vi slutter å være så slemme med hverandre og bruker litt sunn fornuft i stedet.

    3. Gitt at skjønnhet er subjektivt og like gjerne kan handle om personlighet som utseende; blir ikke da denne uttalelsen gjenstand for et paradoks?
      Jeg mener, for å kunne si noe sånt kan du ikke ha en spesielt vakker personlighet, noe som gjør at man ikke kan lytte til vedkommendes oppfordring om å ikke lytte til råd fra stygge mennesker. Men hvis vi ikke skal lytte til rådet hennes betyr det at vi må gjøre det motsatte av det hun råder oss til, nemlig lytte til dem. Men rådet er jo ikke å lytte til dem…
      My brain hurts…

    4. frodith: For en fin kommentar, tusen takk Frodith! Det var skikkelig hyggelig <3
      Det er du absolutt! Et friskt pust i bloggverdenen som skaper mye engasjement, vi trenger mer sånt 🙂 Klem <3

    5. Emilie: Du kan så si! Folk finner forskjellige ting pent, og nettopp derfor er hele punktet ganske fjernt å skrive. Og selvfølgelig fordi man ender opp med å høres ut som en person blottet for selvinnsikt og sosiale antenner.

      Hun har riktig nok moderert det punktet nå, men selve innlegget og det nye hun har endret til gjør meg likevel ikke spesielt imponert for å være ærlig.

    6. Doc og Dask: Ja, det kan godt være. Men det spesifikke tipset kom ikke frem i overskriften, så jeg vet ikke. Hun har moderert seg nå, men jeg kan ikke si at jeg ble noe særlig mer imponert etter det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg