Oppskrift: Gresskartrøfler

I år har jeg vært altfor dårlig til å lage ting med gresskar, det må jeg får gjort noe med før det er for seint. Jeg drømmer om pumpkin spice latte, så neste uke får jeg nok lage meg en kopp eller tre. I dag er det gresskartrøfler som står på planen. Små søte dessertbiter, litt ala de som ofte lages til jul, bare at disse er med gresskar. Oppskriften er hentet fra Gimmedelicious, men jeg valgte å trekke de i melkesjokolade isteden for hvit sjokolade, kakaopulver og melis. Håper de faller i smak!

Ingredienser til ca. 30 trøfler: 2 egg // 170g sukker // 1,2 dl vegetabilsk olje // 220g gresskarpuré // 150g mel // 1 ts bakepulver // 1/2 ts salt // 1/2 ts natron // 1 ss kanel // 1 ss pumpkin spice // 85g kremost // 85g romtemperert smør // 3,5 dl melis // Melkesjokolade, melis eller kakaopulver til å rulle i

Først må vi bake kaken, det gjør du ved å vispe sammen egg, sukker, olje og gresskarpuré. Gresskarpuré kan du forresten lage veldig enkelt selv, her ser du hvordan jeg gjør det. Sikt mel, bakepulver, salt, natron, kanel og pumpkin spice. Pumpkin spice er en blanding av disse krydderne: 4 ss kanel, 2,5 ts malt ingefær, 2 ts muskatnøtt, 1 ts allehånde, 1 ts malt nellik. Bland det tørre og det våte godt. Kaken stekes på 175 grader i ca. 25-30 minutter. Jeg brukte forresten bare en vanlig springform til dette. 

Når kaken er ferdig tar du den ut og lar den avkjøle seg, i mellomtiden kan du lage frosting. Frostingen lages enkelt ved å mikse sammen kremost, smør og melis til en luftig masse. Når kaken har kjølt seg ned kan du smuldre den opp i en bolle. Ha så i frosten og bland godt. Så er det bare å forme trøflene, lag like store biter og sett de utover et brett. Før du ruller trøflene setter du de i fryseren slik at de blir faste, og enklere å jobbe med. Dyp i sjokolade eller trill i melis/kakopulver og så er de klare til servering. 

Jeg fikk litt dårlig tid når jeg skulle ta bilder så jeg rakk ikke vente til sjokoladen var stivnet. Vi skal feire farsdag hos faren til Matias i dag, så det måtte gå litt kjapt. 

Har du noen forslag til hva jeg kan lage med gresskar?

– Sara


#oppskrift #dessert #kake #gresskar #hjemmelaget #søtt #inspirasjon #tips 

8 kommentarer

Siste innlegg