Serietips: Valkyrien

Happy sunday! Siden jeg ikke fikk postet noe underholdningstips på fredag kommer det i dag isteden. Nok en gang har jeg lyst til å trekke frem noe norsk. Det lages så mye bra i Norge om dagen, og det er så stas! I dag er det NRKs dramaserie Valkyrien jeg har lyst til å tipse dere om. Mange av dere har kanskje sett den allerede, den gikk jo på NRK nå i år, men hvis du enda ikke har fått den med deg anbefaler jeg at du gjør det. Alle åtte episodene er tilgjengelig på NRK nett-TV helt gratis, så her er det bare å binge-watche i vei. 

Når Ravns (Sven Nordin) lege- og forskerkone rammes av en ukjent, uhelbredelig sykdom gjør de alt for å komme opp med en kur. Sykehuset de begge jobber på ønsker imidlertid ikke å støtte den eksperimentelle behandlingsmetoden de har kommet opp med og det ender opp med at de to fortsetter videre i hemmelighet. Selv når kuren viser seg å være feilslått, og Vilma (Pia Halvorsen) ender opp i koma fortsetter Ravn den desperate jakten på en mulig kur for konen sin. Han innleder et samarbeid med sin tidligere pasient Leif (Pål Sverre Hagen) en kronisk paranoid type som utrolig nok er teknisk sjef for beredskapsetaten i Oslo kommune. Han er sterkt overbevist om at dommedagen er nærmere enn folk flest tror, og med tilgang på alt av tilfluktsrom i Oslo-området har han gjort de nødvendige forberedelsene for når dette vil inntreffe. 

Ravn får opprette sin egen forskningsklinikk ved det gamle T-banestoppet Valkyrie Plass, som nå står tomt. Her utfører han forsøk på Vilma i håp om å finne en kur til henne. De er dog ikke alene nede Oslo skjulte ganger. Leif er nemlig en del av et dommedagsnettverk hvor han på fritiden skriver blogginnlegg om blant annet hvordan folk kan forberede seg. Teo, (Mikkel Bratt Silset) en Leifs største fans sitter etter et feilslått ran alene igjen med hele utbyttet på 62 milioner kroner og den eneste personen han kan har å vende seg til er Leif. De tre ender derfor opp i rommene ved det gamle T-banestoppet. En tidligere kollega ved sykehuset til Ravn dras også  inn i den, etter hvert noe innviklede hverdagen som utspiller seg under Oslos gater. 

Denne serien innehar to av mine mannlige, norske favorittskuespillere; Sven Nordin og Pål Sverre Valheim. De klarer begge to med sitt svært gode skuespill å opprettholde troverdigheten hele serien igjennom, til tross for at deler av serien kan virke litt usannsynlig til tider. Man begynner nesten å kjenne litt på Leifs frykt og jeg tviler på at jeg er den eneste som har prøvd å googlet meg frem til mitt nærmeste tilfluktsrom etter å ha sett serien. 

Hvis jeg ikke har klart å overbevise deg kan du gjerne sjekke ut traileren, også håper jeg du ender opp med å se den. Det er den verdt!

Har du sett Valkyrien?

– Sara


#underholdning #tips #tv #tvserie #serie #nrk #norsk

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg