Oppskrift: ovnsbakt bønnepostei

Før du tenker æsj og klikker deg ut herfra vil jeg bare si, dette er SÅ mye bedre enn det høres ut! Etter at jeg kuttet stort sett alt kjøtt fra kostholdet mitt har jeg slitt litt med hva jeg kan ha på brødskiven. Det gjorde jeg egentlig ofte da jeg spiste kjøtt også, men etter at ting som skinke, leverpostei, makrell i tomat ikke lenger var et alternativ ble listen med pålegg enda kortere. Jeg har derfor sett meg om etter andre alternativer den siste tiden, og ser at så mange digger bønnepostei. Det fine med dette pålegget er at når man først har denne basen kan man variere smakene i det uendelige! En boks bønner er stor sett det du trenger så tilsetter du bare det du måtte ha lyst på. Håper det smaker!

Ingredienser: 1 boks bønner // 2 fedd hvitløk // 1/2 løk // Litt sitronsaft // Krydder etter ønske (jeg brukte litt allehånde, spisskumin og chili) // 1/2 ts liquid smoke (valgfritt)

Stek løk og hvitløk til det blir mykt, og ha alle ingrediensene i en foodprosessor. Kjør det hele sammen helt til det blir en glatt postei. 

Nå kan du ha over posteien på glass, og bare bruke den som den er, eller ovnsbake den. 

Jeg fylte opp noen silikonformer med posteien, og sprayet over litt olivenolje. Så stekte jeg de i ca. 10 minutter på 175 grader. De er ferdige når posteien har fått en fin skorpe. 

Server gjerne med agurk, paprika eller sylteagurk. 

Dette gikk veldig kjapt å lage, også er det en skikkelig billig påleggsvariant, kan det bli bedre? Jeg kjøpte noen bokser med bønner på Kiwi her for litt siden til latterlige 2.90,- per stykk, gjett om det skal bli mye god bønnepostei av de fremover? Jeg gleder meg til å eksperimentere med forskjellige smaker, og dere skal ikke se bort ifra at det kommer en oppdatert versjon hvis jeg finner en magisk kombo! Posteien holder seg forresten ca. 4-5 dager i kjøleskap. 

Har du smakt bønnepostei før?

– Sara


#pålegg #vegetar #vegansk #oppskrift #matglede #inspo #tips #hjemmelaget #inspirasjon

16 kommentarer

Siste innlegg