Oppskrift: hjemmelage fløtekarameller

I går holdt jeg på å lagde søtsaker til den store gullmedalje, så de neste par dagene kommer det én oppskrift om dagen til dere. Håper dere synes det er greit, det er kanskje litt i seneste laget, men man må jo ha noe godt i romjula også? Den første oppskriften jeg tenkte å dele er på fløtekarameller. Disse her smelter på tunga og smaker helt utrolig godt! Det er noen skikkelig kaloribomber, som bare inneholder de mest usunne tingene, men det er jul bare én gang i året! Oppskriften er hentet fra Tine.no.

Ingredienser:

  • 2 dl sirup
  • 2dl sukker
  • 2 dl fløte
  • 2 ss smør
  • Cellofan til innpakning

Kok opp sirup, sukker og fløte i en tykkbunnet kjele. Kok opp massen og la det koke i ca. 30 minutter, eller til massen får en fin karamellfarge. Hvis du ikke koker lenge nok skjer det som med meg, at massen blir altfor myk og den blir mye vanskeligere å jobbe med. Hvis du har et termometer tilgjengelig ville jeg brukt det for å sjekke at massen ikke går over 120 grader, gjør den det blir karamellene veldig harde. For å sjekke om karamellene er ferdige kan du ta “dråpetesten”. Da tar du en dråpe av massen i et glass med kaldt vann, hvis dråpen stivner og kan formes som en kule er den ferdig.

Ha så massen over i en smurt langpanne og la den stivne helt før du skjærer ut passe store biter. Min masse ble som sagt for myk, så jeg måtte ta ut biter med skje og rulle de i hånda. Lar du de kokelenge nok skal det dog gå helt fint å skjære ut. Pakk de inn i cellofan og ha de på et glass eller i en fin pose. Disse kan legges med som julegaver eller beholdes å spises selv, begge deler er helt innafor!

Jeg skal gi bort mine, blant annet til oldemor i år. Hun får en stor gavepose med masse hjemmelagd godis i år, blant annet karameller, eplesaft og tomatsild. Hun har jo bikket 90 år og da har man det meste man trenger av ting, så da passer det bra med noe sånt.

7 kommentarer
    1. Mmm, så deilig. Jeg skal lage Bounty kuler i morgen, og da tror jeg faktisk nå at jeg skal prøve å lage disse karamellene også. De så kjempe gode ut !!! klem <3

    2. Åååå, slafs… Karameller, hjemmelagede, er skikkelig gode.Har pleid å få av en venninne. Veldig glad for de hvert år 🙂 nattaklemmer <3

    3. Jeg har hørt at karamell er ganske brannfarlig ogsånn? Så, haha, vet ikke om jeg kommer til å lage det, hehe! Søstra til venninna mi brant seg skikkelig et år, ettersom det tørker så fort. Menmen, jeg eelsker jo karamell, og disse så skikkelig gode ut ^^ Selv om de ble litt myke blir nok de som får det kjempeglad – det ville jeg blitt ihvertfall!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg