Filmtips: Shawshank redemption

Jeg tenkte å bli litt flinkere til å tipse om filmer, serier, bøker ol. jeg har sett og liker. Personlig liker jeg å lese slike ting på andre blogger, og da regner jeg med at det er slik for flere. For litt siden tipset jeg om Stranger Things, en utrolig bra serie som er verdt å få med seg. I dag er derimot en film jeg har lyst til å dele med dere. Dette er kanskje en film de fleste har sett før? Jeg hadde ikke sett den før nå nylig, men den er fra 1994. Uansett, jeg synes dette var en veldig bra film, faktisk så bra at den nok havner på min topp 10-liste! Det er tydeligvis resten av verden enige om, fordi denne ligger faktisk på 1. plass på IMDBs rankingliste.

Filmen handler om Andy Dufresne (Tim Robbins) som ender opp i fengsel etter at han ble erkjent skyldig i drapet på sin kone og hennes elsker. Andy er en rolig velutdannet mann som jobbet i en stor bank. Han hevder sin uskyld, men til liten nytte, alle de andre i Shawshank prison er jo også tross alt uskyldige. Gjennom filmen følger vi Andy som tilpasser seg et liv bak murene. Han får etter hvert venner, og spesielt vennskapet til Red (Morgan Freeman) blir sentralt helt til siste scene.

Det er ikke bare historien som er god, skuespillerne er også helt fantastiske! Morgan Freeman er jo alltid veldig bra, og denne rollen er inten untak. Tim Robbins har jeg dog aldri sett før, men jeg likte han fra første sekund. Det er umulig å ikke føle med han, og heie på han etter hvert som ting utspiller seg. For å forberede seg til rollen dro han faktisk til et fengsel og oppholdt seg en ettermiddag i isolat. Det synes jeg var en litt morsom fun fact!

Denne filmen er på nesten 2,5 time, men jeg synes aldri den ble for langtekkelig eller kjedelig. Når filmer blir av den lengden tenker jeg ofte at de kunne kuttet ut veldig mange deler av filmen, men ikke i dette tilfellet. Det var faktisk et par ganger mot sluttet jeg trodde den skulle være ferdig,  men så kom det heldigvis litt mer.

Så hvis du ikke allerede har sette denne filmen håper jeg du vurderer den til popcornet i kveld eller i morgen!

Har du noen filmtips til meg?

– Sara


#tips #film #filmtips #underholdning #fredag #helg

4 kommentarer
    1. Jeg har sett den 🙂 Husker den var fin ja, og de skuespillerne er jo flotte 🙂 Tips? Hm… Avatar, Stormenes tid (mini-serie) Det er saker altså 🙂

    2. frodith: Regnet kanskje med at det bare var jeg som hang litt etter, men kanskje det er noen der ute som ikke har plukket den opp. Den bør i hvert fall ses 🙂

      Avatar liker jeg også, veldig kule “kostymer” og effekter ^^ Stormenes tid har jeg ikke hørt om, det må googles! Takk for tips 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg