Mine 10 beste sparetips

Nå som julen snart står for tur kommer det naturlig nok til å gå en del ekstra penger i form av gavekjøp. Derfor tenkte jeg det var på sin plass med noen enkle tips for hvordan man kan spare litt penger. Jeg har ikke planer om å finne opp hjulet på nytt, men kommer til å minne dere på småting man kan gjøre i hverdagen for å spare litt penger.

1. Trakt din egen kaffe! Dette har du garantert hørt før, men her er det virkelig mye penger å spare! Trakt deg en liten termos eller en to-go-mug med kaffe om morgenen og du slipper å kjøpe dyr takeout-kaffe fra kafeen på hjørnet.

– A dollar here, a dollar there –

2. Partysesongen står som kjent for tur, og det kan være fristende å gå til innkjøp av en ny kjole. Jeg føler meg i hvert fall litt ekstra fin i et nytt antrekk, men isteden for å kjøpe noe helt nytt kan du heller byttelåne kjole med venninnene dine. Arranger en bytte-låne-kveld hvor alle tar med seg noen fine kjoler, så kan dere prøve på og forhåpentligvis finner alle sammen seg en “ny” kjole man kan låne. Dette kan selvfølgelig gjøres med andre klær også, enten bytter dere permanent eller så kan dere byttelåne for spesielle anledninger.  

3. Skaff deg Trumf-kort, Coop-kort, bli Kiwi pluss-kunde og medlem i MinMeny. Med Trumfkortet sparer du opp bonus hver gang du handler hos for eksempel Meny og Kiwi, det samme får du med Coop-kort hos alle Coop-butikkene. Meny er jo ikke akkurat den billigste butikken å handle i, men de har av og til veldig gode tilbud og når du er medlem i MinMeny får du ytterligere sunnhetsbonus gjennom Trumf. Det sammen gjelder Kiwi, der får du 7,5 trumf på fersk frukt og grønt. Har du Trumfkort kan du også handle på nettbutikker som Blivakker, Nelly og Douglas med rabatt!

4. Skriv en ønskeliste over ting du har lyst på. På den måten har du gaveønsker når folk spør deg til jul og bursdag, samtidig som du faktisk får følelsen av å få et ønske oppfylt. Veldig mange i Norge har såpass romslig økonomi at man bare går ut å kjøper de tingene man har lyst på med en gang. Det tror jeg ikke bare fører til at vi setter mindre pris på ting, men også at vi kjøper mer enn vi faktisk trenger. Mye mer! Jeg har praktisert dette ganske lenge nå, og oppdager stadig vekk at jeg fjerner ting fra ønskelisten som jeg hadde lyst på for bare en måneds tid siden. 

5. Last ned smarte apper som Mattilbud og eventuelt Matvarebørsen. Disse appene hjelper deg med å holde styr på hvilke tilbud som er i hvilke butikker.  

6. Bytt ut tradisjonell TV med nettversjonene, og se på datamaskinen isteden. Fortrekker du å se på en TV-skjerm kan du alltids plombere TV-en din så slipper du betale lisens, så streamer du fra en Appel TV eller en Chromecast. Går man sammen flere venner kan man abonnere på en ting hver (Netflix, Sumo, D-play ol.) så deler alle på tilgangen. 

7. Sjekk om du kan spare noen kroner på å bytte til et rimeligere mobilabonnement, en annen internettleverandør eller kanskje til en billigere forsikring. Her er det faktisk en del penger å spare, hvis du kutter et par hundrelapper her og en hundrings der hver måned utgjør det litt i løpet av et år. 

8. Handle brukt. Denne kan jeg ikke stresse nok! Å handle klær og møbler brukt er ikke bare økonomisk veldig smart, men også bra for miljøet. Du kan være med på å forlenge livet til plagg og møbler som fortsatt har mange leveår igjen. Du ender opp med ting som er helt unike, og ofte ting av veldig god kvalitet. 

Det eneste jeg vil dere skal være litt forsiktige med er sofaer og stoler. Det kan være veggdyr på slike møbler, senger også selvfølgelig, men det er jo litt mindre vanlig å kjøpe en brukt madrass. Bare sjekk under disse møblene for å se om det er små brune flekker der, google gjerne veggdyrtegn slik at du vet hvordan det ser ut før du drar på shopping. Det kan selvfølgelig være gamle flekker, men jeg ville ikke tatt noen sjanser. Veggdyr er helt grusomt å få i hus, og ikke minst ekstremt kostbart. Så vær forsiktig der. 

9. Spar all mynten din i et glass gjennom hele året, så skal du se at du klarer å spare ganske mye i løpet av et år. Nå bruker man forsåvidt mer og mer kort, men jeg samler i hvert fall opp litt mynt her og der. Hvis du i tillegg legger alle pengene fra flasker du panter i glasset er kanskje ferieturen for neste år sikret!

10. Er du jente burde skaffe seg avtalekort på bind og tamponger hos Kiwi. Der får man nemlig hver 4. pakke gratis! Da kan man mikse og matche som man selv vil. Slike forbruksvarer er det veldig kjekt å kunne spare litt penger på.

Håper disse tipsene kommer godt med, både i tiden fremover, men også ellers. Jeg har nesten litt lyst til å lage et eget innlegg med sparetips når det kommer til mat, for det er så mange flere ting enn det som står i innlegget jeg benytter meg av. Så hvis det er av interesse er det bare å gi beskjed i kommentarfeltet. ♥

Har du noen gode sparetips?

– Sara


#tips #inspo #inspirasjon #spare #økonomi #sparetips #penger 

7 kommentarer

Siste innlegg