10 gode grunner til å drikke kaffe

Kaffekoppen er kanskje en av de mest fotograferte tingene på Instagram, og det er vel nettopp fordi det er en så stor del av hverdagen til mange. Når vi står opp tar vi en kopp kaffe, når vi kommer på kontoret tar vi en kopp kaffe, i dagens møter tar vi en kopp kaffe, til lunsj tar vi en kopp også tar vi kanskje med en kaffe to-go på vei hjem. Det finnes en kaffebar på hvert hjørne, i hvert fall i Oslo, og kaffekoppen spiller ofte en stor rolle i sosiale sammenhenger. 

Det kommer et poeng med denne bablingen min altså, jeg tenkte nemlig å komme med noen gode grunner for hvorfor det er HELT innafor å drikke både 1, 2 og 3 kopper kaffe om dagen! 

1. La oss starte med det mest som er mest obvious, man blir våken av kaffe! Ingenting kurerer et trøtt morratryne mer enn en kopp nytraktet kaffe. Bare lukten aleine gjør jo nesten at man er klar for å starte dagen. 

2. Kaffe inneholder mye antioksidanter, og i studie viste det seg faktisk av alle matvarene de testet var kaffe det som ga høyest opptak av antioksidanter. (kilde

3. Kaffe kan faktisk bidra til å minske risikoen for alzheimers og demens (kilde). Det er selvfølgelig aldri noen garanti, men kaffe ser faktisk ut til å være med å forebygge dette. 

4. Det er sosialt. Hvor mange gode samtaler har du ikke hatt over en kopp kaffe? Jeg har i hvert fall hatt evig mange kaffedates med venninner, og det er like kos hver gang ♥

5. Kaffedrikkere har en lavere risiko for depresjon enn de som ikke drikker kaffe, i hvert fall oss damer (kilde). 

6. Kaffe kan forbedrer prestasjonene dine. (kilde) Ta deg en kopp kaffe før du drar på trening så kan det faktisk være at du yter bedre.

7. Flere studier viser at et par kopper kaffe om dagen faktisk kan være med på å redusere risikoen for å utvikle diabetes type 2. (kilde

8. Kaffedrikking sysselsetter mange mennesker. Faktisk så er kaffe den nest mest omsatte handelsvaren, etter olje. (kilde)

9. Kaffe er med på å øke stoffskiftet og fettforbrenningen! (kilde) Det meste av fettforbrennende kosttilskudd er faktisk tilsatt koffein! Så dersom vektnedgang er et mål for deg kan kaffekoppen faktisk hjelpe til. 

10. Kaffe er utrolig godt! Er dere ikke enig? Både tradisjonell svart kaffe, og de mer usunne variantene med tilsetninger står høyt opp listen min over kosedrikke. Hvis jeg skal kose meg litt ekstra kjøper jeg inn god kvalitetskaffe fra merker som Solberg & Hansen eller LIPPE. 

Håper dere fant mange gode grunnen til å trakte dere en kopp kaffe nå? Selvfølgelig kan man ikke stole blindt på undersøkelsene jeg referer til i dette innlegget her, men jeg ble litt overrasket over hvor mye kaffe skal være bra for. Og jeg synes det er viktig å kose seg med ting man liker uavhengig av om det sunt eller ikke, så dere må ikke tror jeg mener man skal drive å søke opp alt man spiser for å sjekke om det er bra for ditt og datt. Dette innlegget var litt for gøy, og jeg håper dere likte det like mye som meg. Jeg skal i hvert fall hente meg en kaffekopp og kose meg med den ♥

Drikker du mye kaffe?

– Sara 


#kaffe #drikke #tips #kosthold #sunt #hverdag #inspo 

19 kommentarer

Siste innlegg