Oppskrift: gulrotcupcakes med en påskete vri

Her kommer en litt sen cupcakes-oppskrift fra meg. Siden jeg var så godt i gang med de små søte påskekyllingene tidligere denne uka, tenkte jeg å fortsette med litt spiselige ting inspirert av påske. Valget falt derfor på gulrotcupcakes med kremostfrosting. Gulrotkake er så utrolig godt, men det er noe jeg først har fått sansen for de senere årene, så jeg har aldri prøvd å lage det selv. Men isteden for å lage en vanlig gulrotkake ble det heller cupcakes som ser ut som små kurver med påskeegg i. Gulrotkakeoppskriften og frostingen er hentet fra “Det søte liv”, men jeg har halvert oppskriften og lagt til kardemomme i muffinsene og sitron i frostingen.

  • Ingredienser til muffinsene:
  • 3 dl sukker
  • 2,25 dl matolje
  • 3 egg
  • 3,75 dl mel
  • 1,5 ts natron
  • 1,5 bakepulver
  • 1 ss kanel
  • 1 ss kardemomme
  • 375g raspet gulrot

Visp sammen sukker og olje i en bolle. Pisk så inn eggene til røren blir lys og tykk. Sikt mel, natron, bakepulver, kanel og kardemomme i bollen og bland. Riv gulrøttene på et rivjern og bland inn i røren. Jeg anbefaler å ikke rive på den minste siden, hvis bitene er for små gir de så lite smak. Fyll opp muffinsformer og stek de på 175 grader i ca. 40 minutter. Avkjøl muffinsene før du legger på frosting.

Ingredienser frosting og pynt:

  • 125g smør
  • 200g kremost naturell
  • 200g melis
  • Sitronsaft etter smak
  • Grønn konditorfarge
  • Jelly beans og/eller andre eggeformede ting til pynt
  • Jordbærsnøre som kan brukes til hank

Frostingen lager du ved å blande sammen smøret og litt av melisen til smørkrem. Tilsett så resten av melisen, kremosten og sitronen og rør sammen. Du vil trenge mest av den hvite frostingen, men bland en liten bolle frosting med grønn konditorfarge som skal bli til gress.

Start med å dekke hele muffinsen med vanlig hvit frosting, dekk også sidene. Bruk Wilton sin tipp nummer 233, den gir gress på en enkel måte så bruk gjerne den hvis du har. Hvis ikke bruker du en blank plastpose og klipper et bitte lite hull i den. Da kan du lage tynne “grasstrå” selv.

Stikk så et jordbærsnøre inn i muffinsen på hver side og fyll på med “egg”. Jeg bruke jelly beans og syrlige kastanjer fra smågodten.

Det tok litt tid å lage disse, men jeg synes de ble ganske søte. Jeg synes det er så gøy å dille med sånt og når jeg blir litt fornød med resultatet er det jo ekstra gøy. Gulrotkakeoppskriften burde dere forresten teste ut enten dere går for disse cupcakesene eller den vanlige varianten! Den er SÅ god!

13 kommentarer

Siste innlegg