Tips til hjemmelagde julegaver

Tidligere har jeg laget innlegg med julegavetips til både jenter og gutter og nå tenkte jeg å lage et med tips til hjemmelagde julegaver. Det er veldig koselig å både få og gi bort hjemmelagde gaver, det blir mye mer personlig enn om man kjøper noe. Begge deler er selvfølgelig veldig koselige, men jeg holder fortsatt fast ved at det er tanken som teller. Uansett, her kommer mine beste ideer for hjemmelagde julegaver!

Gi bort en helaften

Det høres kanskje litt rart ut, men hvor gøy er det ikke å gi bort en koselig kveld til noen? Kanskje kjæresten din er veldig glad i fotball? Planlegg den perfekte fotballkvelden, og pakk det inn som et gavekort. Du fikser maten, kjøper inn snop og øl, så finner dere en dato sammen hvor du stikker ut å finner på noe annet mens gutta koser seg maks. Eller kanskje du kan arrangere en jentekveld for moren din? Disk opp med en fin middag og litt vin i glasset og la damene slappe av og kose seg hele kvelden. Kanskje du kan imponere med litt drinkmiksing utover kvelden?

Strikk noe 

Å få noe som er hjemmestrikket er alltid utrolig koselig! Jeg har alltid vært heldig og fått ullsokker og ting jeg har trengt av oldemor. Nå i senere tid får jeg ullsokker av bestemoren til Matias og jeg har til og med vært så heldig å få en Marius-genser av naboen. Det er gaver som varmer, bokstaveligtalt og man vet at personen har lagt ned mye arbeid i gaven din. Strikk en Skappel-genser, et par sokker eller kanskje et par søte grytelapper?

Album 

Dette tipset jeg om i fjor også, men det må bare gjentas! Et album med bilder og koselig tekst til er superkoselig å få! Man kan enten lage det for hånd som en slags scrapbook eller lage den på nett og få det til å se ut som en ordentlig bok! Jeg fikk en supersøt bok av Anna da vi var ferdig på videregående hvor hun hadde funnet bilder fra ting vi hadde gjort sammen. Det samme lagde onkel til hele familien i fjor, veldig personlig og noe man alltid kan kose seg med!

Spiselige gaver 

Når det kommer til spiselige gaver er det virkelig bare fantasien som setter grenser. Hjemmelagde trøfler, fløtekarameller, drops, brente mandler, kjeks, hjemmelaget likør, sjokoladepålegg, syltetøy, franske makroner, listen er milelang og jeg tror de aller fleste setter pris på en spiselig gave. Pakk det fint inn i cellofanposer eller på søte glasskrukker så blir det helt perfekt!

Kokebok 

I de fleste familier finnes det godt bevarte oppskrifter som går i arv, hva om du samler inn disse oppskriftene i en fin og unik kokebok. Spør bestemødre, tanter og mamma om de har noen godbiter på lur og kanskje du kan supplerer med noe godt du finner på nett? Lag enten en bok for hånd eller en på data. Du kan bruke Word og printe ut på tykke ark så ser den plutselig veldig proff ut! Voe lagde det til kjæresten sin for litt siden, sjekk den ut her for inspirasjon. Husk bare å gi bort til noen i familien hvis oppskriftene er hemmelige!

Smykker 

Hjemmelagde smykker er superfint å gi bort i gave og det ikke så vanskelig å lage heller. Du kan lage helt etter eget hode ellers så har de mange fine sett man kan lage hos Panduro Hobby. Armbånd, ringer, øredobber eller kanskje et statementsmykke er jeg sikker på faller i god jord hos de aller fleste.

Håper disse tipsene falt i smak! Jeg hadde i hvert fall blitt glad for samtlige av disse gavene ♥ Andre ting du kan lage å gi bort er hjemmelagde spaprodukter, for eksempel kroppsskrubb, ansiktsmaske eller rensevann. Hjemmelagde såpestykker med for eksempel lavendel eller kanelduft er også veldig fint å gi bort. Det samme gjelder duftlys i  i fine beholdere.

20 kommentarer
    1. Veldig mange fine tips,. De smykkene så veldig flotte ut da 🙂 Og kanskje et skjerf hadde vært noe i år…Bare hekle i vei, mens jeg ser på tv 🙂 MEEEN , jeg tror det blir noen flere luer, for de går fort og er greie å gjøre menes jeg sitter og ser tv de også 🙂 Kanskje strikke noen langluer hadde vært lurt 🙂 Håper du har det bra om dagen, her går det litt fort om dagen 😀 Klemmer <3

    2. Her var det utrolig mange fine gavetips 😀 Å gi bort noe en har laget blir de fleste glade for. Jeg lagde eplevin fra epletreene våre et år og ga bort. Pyntet flaskene litt, og alle ble glade for den 🙂
      Å ordne helkveld for mammaen sin var en utrolig god ide ♡

    3. Så mange fine idèr! Jeg var så utrolig kreativ å flink til slikt før, men det har virkelig dabbet av med årene 🙂 kanskje jeg ender opp med å gi noe hjemmelaget til mine besteforeldre i år 🙂

    4. Her var det mange gode tips! 🙂 Jeg har laget album til flere i familien og jeg har strikket kjøkkenkluter som skal under juletreet. Syns det er gøy med gaver en lager selv – det ligger litt mer i de synes jeg 🙂 I fjor laget jeg også karameller som jeg gav bort i førjulsgave.

    5. frodith: SÅ bra! 😀 Ja, de er veldig fine, og det er visst ikke så vanskelig heller 🙂 Luer er jo fint, man trenger alltid noe som kan hjelpe med å holde varmen ^^ Hihi, langeluer hadde vært artig å se! De er jo så søte 🙂

      Jada har det fint, men det er som med deg, full fart om dagen! Snart er det heldigvis helg så da blir det litt lavere puls igjen 🙂 Klem <3

    6. Åse Helen: Så godt å høre, tusen takk 🙂 Ja, det er jo noe man har lagt mye arbeid i, så det varmer litt ekstra ^^ Oi, det hørtes ikke dumt ut! Nam!

      Ja, det tror jeg de aller fleste ville satt stor pris på, og den kan jo varieres og tilpasses slik at det passet perfekt til personen som får gaven ^^

    7. Monica Lindstad: Takk! Det har nok lett for å bli sånn, det tar jo litt mer tid og planlegging 🙂 Kanskje du finner på noe lurt i år, det setter de sikkert stor pris på ^^

    8. Elisabeth: Så godt å høre, tusen takk 😀
      Så koselig å høre, da er jeg sikker på at du har gledet mange med hjemmelagde gaver! Ja helt enig, det blir jo mer personlig ^^
      Åh, det høres ikke dumt ut! Det er noen som får litt julegodt av meg i år også, hihi 🙂 Ha en fin desember og førjulstid 🙂

    9. Oouh tusen takk for tips! Jeg hadde ihvertfall blitt glad for å få noe av dette i gave, så da burde vel andre bli det også 🙂 Genialt å gi bort en helaften da, og så koselig! Et album ville vært så søtt, og det ville jo vært super for meg også, for å komme på alle fine minner <3 Tror jeg ville begynt å gråte av å ha fått et album, faktisk, hihi! Smykker og noe spiselig, aaah, jatakk!! Personlige smykker er jo det beste, og jeg liker ihvertfall å kose meg med noe hjemmeelaget karameller eller noe 😀

    10. Vilde: Så bra, da har jeg gjort noe riktig! 😀 Kjempehyggelig å høre at du hadde blitt glad for disse tingene, det hadde jeg også! Det blir så personlig når man lager ting selv. Jeg skal ikke lage så mye selv i år, men noen småting blir det :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg