Gratis selvforsvarskurs for jenter!

De fleste av dere har sikkert fått med dere ransbølgen som stormer i Oslo for tiden. Mange er redde for å gå utendørs både om dagen og kvelden, slik burde det absolutt ikke være. Politiet har opprettet en egen ransgruppe og det er godt å se at politiet tar dette på alvor. Likevel oppfordrer de folk til å oppføre seg som normalt og ikke ty til borgervern, vil man bidra på et vis kan man melde seg som natteravn. Det kan dog være lurt å ta noen forhåndsregler når man skal ferdes ute etter mørket har lagt seg. Jeg har ikke noen oppskrift for hvordan man slipper å bli ranet, men synes det er viktig å gi dette litt oppmerksomhet. Kanskje noen blir litt mer oppmerksom av det, og da har jeg gjort mitt.

Jeg vil også opplyse om at det i morgen arrangeres gratis selvforsvarskurs for jenter i Oslo. Skulle gjerne deltatt på dette selv, men jeg er ikke i Oslo denne helgen. Håper noen av dere får muligheten til å dra.

Tenk over hvor du går

Så langt det lar seg gjøre bør du unngå å gå alene om kvelden, dersom det ikke er mulig er det lurt å tenke litt over hvor du beveger deg. Det er kanskje en selvfølge men unngå mørke parker og folketomme gater. Politiet anbefaler folk å gå steder hvor det er mange andre, da fler av ranene har funnet sted i mørke parker.

Orientere deg

Å følge med på mennesker rundt seg tror jeg kan være lurt. Vis at du har sett de, slik at de ikke kan komme å overraske deg. Vær spesielt obs på hjørner og kikk deg kanskje en ekstra gang over skuldra. Jeg mener ikke at folk skal bli hysteriske her altså, jeg tror bare det kan være smart å være litt klar over hvordan ting ser ut rundt deg og ikke minst hvem som er rundt deg.

Ikke gå med mobilen i hånda

Mange har blitt frastjålet mobilen fordi de går med den i hånda eller fordi de snakker i telefonen. Jeg tror noen kjenner en trygghet når de har noen på tråden, men det kan faktisk virke mot sin hensikt. Skjul derfor alle verdisaker så godt du kan og hold godt på veska.

Første del av denne dagsrevyen-episoden fra NRK forteller litt om hvordan du bør oppføre deg dersom du skulle være uheldig å bli ranet. De sier blant annet at man bør gjøre som raneren sier, men om sitasjonen skulle bli anstrengt kan det være lurt å kunne noen forsvarsteknikker. Da er jo dette gratise selvforsvarskurset perfekt for å lære litt!

16 kommentarer
    1. Veldig bra tips du kommer med, må være utrolig ekkelt og skummelt å bli ranet! I blant blir jo de som utsettes for dette slått ned i samme slangen… På en måte glad for at jeg bor på “landet”, kan ikke være morsomt å gå rundt og være redd :/

    2. Synes det er helt tragisk at det har blitt sånn i Oslo. At man ikke skal kunne føle seg trygg i Norge synes jeg er så uvirkelig. “Heldigvis” er det sånn her i Sheffield at byen er delt inn i byområder. Dvs at noen av områdene er litt bedre strøk enn andre, og de fleste studenter/gamle mennesker bor i de bedre områdene. Dermed er ikke de folkegruppene like utsatt heldigvis. I tillegg virker det som om det er en større personranstrend i Oslo enn det er i Sheffield for tiden. Det synes jeg er helt utrolig.
      Kan også legge til at når vi er ute på reporteroppdrag i “dårligere” strøk av Sheffield, har vi fått streng beskjed av lærerne våre at vi ikke går alene, at vi ikke vifter med verdisakene(aller helst bare gå med det mest nødvendige på deg), ikke gå der tidlig på morgenen eller seint om kvelden… OG vi har fått beskjed om å kle oss som folk der kler seg for å blende inn i mengden. Skjønner at ikke alt dette kan bli gjort til en hver tid, men noen av dem bør man kunne få til.

    3. Tenker oftere over det nå enn før. Merker at det begynner å bli på tide med et oppfriskningskurs i selvforsvar nå:P Er alt for lenge siden sist.
      Det kan være greit å ha en slags plan over hva man skal gjøre om noe skjer. Noen er raske til å løpe, mens andre må gjøre andre ting. Jeg planlegger som regel hva jeg skal gjøre om jeg føler meg usikker. Det går ant å være på vakt uten å se nervøs ut:P

    4. Signe Bruvold: Ja ikke sant, en veldig skremmende tanke! Prøver derfor å ta litt forhåndsregler, jeg har nemlig ikke lyst til å kjenne dette på kroppen. Ja, det er jo sant, heldig med den 🙂

    5. Anna: Det er en skikkelig ubehagelig følelse å ikke føle seg trygg når man ferdes utendørs. Slik burde det jo ikke egentlig være i Norge. Det er jo egentlig litt smart, da slipper man i hvert fall gå rundt å egste seg hver dag.

      Wow! Du er tøff som tør å gå dit! Med alle de forhåndsreglene høres det ut som en lite koselig sted å være :/ Men det er jo egentlig veldig gode tips å ta til seg, det er faktisk ikke nødvendig å flashe verdifulle ting når man er ute. Men det er jo trist at man må tenke over slike ting før man går ut da. Blir skikkelig irritert av det. Heldigvis er politiet utrolig synlig om dagen, da føles det i hvert fall litt tryggere 🙂

    6. Meru: Det er sikkert veldig lurt! Har aldri vært på det selv, så burde kanskje ta meg en tur å lære litt.
      Helt enig med deg! Å være på vakt skader ingen, tror kanskje mange ikke tenker over det. Jeg ser i hvert fall veldig mange som sitter helt i sin egen verden med mobilen uten å ense hva som skjer rundt dem. Ikke så veldig lurt nå om dagen.

    7. Så flott å se at du gir en såpass alvorlig ting som dette oppmerksomhet! Synes det er kjempebra at det arrangeres selvforsvarskurs for jenter, dette kan alltid være greit å kunne, man vet jo tross alt aldri når man kan komme til å få bruk for det.
      Jeg er ganske paranoid selv, så jeg er både forsiktig og påpasselig når jeg er ute alene. Jeg har trent karate noen år da, så jeg kan forhåpentligvis forsvare meg om det skulle trenges 🙂

    8. xronjax: Takk! Tenkte det var greit å fortelle om dette tilbudet, jo fler som kan slike ting jo bedre er det jo 🙂
      Haha, akkurat sånn er jeg også. Prøver å ikke være for paranoid da, men det er ikke så lett nå om dagen 🙂 Tøft, da kan du sikkert et par knep!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg