Morsdagskake: rosa sjokoladedrøm

God mandag! Håper alle hadde en fin søndag, enten det var morsdagsfeiring eller noe annet som sto på planen. Vi var hos bestemor alle sammen og koste oss med både pizza, kaffe og kaker. Skikkelig koselig!  Jeg pleier som regel alltid å bake noe når det er morsdag, i fjor lagde jeg hjerteformede kanelboller som etter heving så mest ut som en diger kanelbollekake, og i år prøvde jeg meg på en kake. Jeg koste meg sånn med kinderkaken jeg lagde til Matias sin bursdag i desember, så jeg fikk lyst til å prøve meg på noe lignende med morsdagstema. Her er resultatet og fremgangsmåte.

Kakebunn

Om du vil ha sjokoladekake, sukkerbrød, red velvet eller hva det måtte være er helt valgfritt. Jeg valgte sjokoladekake for det er enkelt og noe de fleste liker. Personlig synes jeg det er veldig fint når kaker er litt mindre i diameter og heller litt høyere, så jeg brukte en ildfast form som var akkurat passe stor og stekte opp to bunner. Man må selvfølgelig ikke gjøre det sånn, men det synes jeg gir et veldig fint resultat. Jeg må nok gå til innkjøp av en springform med passelig størrelse, men den ildfaste formen gjorde jobben. Før frostingen skal på må kakene kjøle seg helt ned, jeg stekte bunnene dagen før og lot de ligge godt innpakket i kjøleskap til dagen etter. Så dynket jeg de i litt kaffe for at de skulle bli ekstra saftige, dette må man ikke gjøre.

Frosting

Så begynner den morsomme delen; gjøre kaken pen. Jeg lage en helt standard smørkrem som jeg farget rosa for å passe til temaet. Ingrediensene er som følger:

  • 9,5 dl melis
  • 225g mykt smør
  • 2-3 ts vaniljepulver 100% (vaniljestang eller vaniljeekstrakt kan også brukes)
  • 1-2 ss melk
  • Konditorfarge (valgfritt)

Pisk alle ingrediensene bortsett fra melken godt, ha i litt og litt melk til du får en fløyelsmyk konsistens.

Her er bilde etter det første laget. (Jeg ser nå et hull som burde vært fylt igjen og at frostingen ikke gikk helt ned til bunnen, men men. Resultatet ble uansett ok.)

Jeg starter med å ta litt frosting på fatet slik at kaken sitter godt, så smører jeg på litt mellom de to bunnene. Jeg skulle ønske jeg hadde kommet på å kjøpe friske bringebær til å ha midten, det hadde gjort seg med et friskt element i en ellers søt kake! For å få en helt glatt og fin kake har jeg frosting på i to tynne lag. Det første laget er for at man ikke skal få synlige smuler i det ferdige resultatet. Så det eneste jeg gjør er å smøre et tynt lag over hele kaken, her er det viktig å få dekt eventuelle sprekker. Pass også på at du jevner ut alle kantene. Sett så kaken inn i kjøleskap slik at frostingen stiver før du tar på det andre laget. Kjør så på med et lag til, og jevn ut slik at kaken ser smooth og fin ut. Sett kaken tilbake i kjøleskap men du lager sjokoladeganasjen.

Sjokoladeganasj og pynt

Som med kinderkaken vil jeg ha sjokoladedrypp nedover sidene på kaken. Dette bruker man sjokoladegansj til, du trenger:

  • 1 dl mørk sjokolade
  • 0,5 dl fløte

Varm opp fløte og ha i sjokoladen, rør til sjokoladen har løst seg helt opp. For at gansjen ikke skal smelte frostingen og ødelegge hele kaken er det viktig at den ikke er for varm. Den kan heller ikke være for kald for da vil den ikke renne noe særlig. Du må derfor prøve deg litt frem, men det er bedre å begynne for kaldt enn for varmt! Så er det egentlig bare å heller sjokoladen forsiktig rundt langs kanten for å få denne drypp-effekten. Dekk også toppen av kaken for et helhetlig resultat. Jeg synes det er skikkelig vanskelig å finne rett temperatur, nok en gang ventet jeg nok litt for lenge, for sjokoladen ble ganske tykk og ville ikke renne noe særlig, men øvelse gjør vel mester?

Så må vi jo ha litt pynt! Og siden det er morsdag fant jeg frem litt hjerter, rosa pynt og kjørte på med masse greier. Jeg synes det er kult når kaken ser litt tilfeldig ut. Det eneste jeg skulle ønske at jeg hadde tenkt på var å ha noen elementer med litt høyde på, da er det letter å bygge opp pynten, hvis det gir mening? Jeg satte et par av vingummihjertene på pinner da, men det var egentlig ikke helt sånn jeg så det for meg.

Håper jeg klarte å friste dere litt med disse bildene, og at forklaringene ga mening. Er det noe dere lurer på er det bare å spørre i kommentarfeltet så skal jeg svare så godt jeg kan.

Håper dere har hatt en fin start på uken! Jeg har første dag i praksis i dag 🙂

Sara

8 kommentarer

Siste innlegg