Fylte horn pesto

Hei hei! Nå er jeg på plass i Bergen igjen og er godt i gang med studieuka. Om bare en og en halv uke skal vi ut i vår første praksisperiode, og det må jeg innrømme at jeg ser frem mot med skrekkblandet fryd! Det blir garantert veldig lærerikt, men alt som er nytt er jo litt skummelt. I hvert fall i min verden. Noe som er det motsatte av skummelt er gjærbakst (haha, for en overgang). Gjærbakst er det både en fryd å bake og selvfølgelig å spise! Siden det er høst, skolen er i gang igjen, og det kan være kjekt med litt mer spennende alternativer til brødskiva med gulost bestemte jeg meg for å bake horn her om dagen. Fylte horn med pesto, ost og soyabacon skal jeg love dere ikke blir siste gang jeg lager! Oppskriften er hentet fra Melk.no, men jeg kuttet ut kardemommen og gikk for vegetarvennlig fyll – håper det smaker 🙂

Ingredienser til 16 horn: 120g smør // 6 dl melk // 800g mel (jeg brukte ca. 500g hvetemel og 300g sammalt hvete) // 1 pakke tørrgjær // 2 ts sukker // 1/2 ts salt // Ønsket fyll (jeg brukte tomatpesto, ost og soyabacon) // Egg til pensling + eventuelt frø

Start med å smelte smør i en kjele, ha så i melken og varm opp til du får ca. 37 grader. I en bakebolle blander du sammen mel, gjær, sukker, salt og kardemomme. Jeg foretrekker egentlig å bruke fersk gjær, men denne gangen brukte jeg bare ingredienser jeg hadde liggende hjemme. Ha i melkeblandingen og elt i 10 minutter. Jeg bruker en kjøkkenmaskin med eltekrok til dette, men det kan selvfølgelig gjøres for hånd. Når deigen er smidig og fin kler du den med et håndkle og lar den stå til deigen har hevet seg dobbelt så stor.

Når du skal kjevle ut deler du deigen i to og kjevler til runde leiver. Del den inn i 8 trekanter, og så er det bare å fylle på med godsaker. Jeg så det var anbefalt å bare legge fyll i midten så det ikke sulle bli så mye søl, men som dere ser har jeg fyll jevnt over hele og det gikk helt fint!

Rull trekantene fra den tykkeste enden mot den tynne, og la de etterheve i ca. 30 minutter. Pensle med egg og strø over sesamfrø, valmuefrø eller lignende hvis du ønsker. Stek godbitene på 200 grader i 15-20 minutter.

Fylte horn har jeg ikke laget på år og dag, så dette var et gledelig gjensyn! Og så kjekt det er å ha et lite lager med slike i fryseren, det er jo perfekt å ha med i matboksen. Disse ble dessverre spist opp i Hønefoss, men jeg skal nok få lagd en porsjon her også, jeg trenger noe som går kjapt å ta med seg når praksisen begynner!

Hva bruker du å ha med deg i matboksen?

– Sara


#mat #lunsj #frokost #matpakke #gjærbakst #hjemmelaget #oppskrift #tips

9 kommentarer

Siste innlegg