Grovt, eltefritt støpejernsbrød

God mandag! Nå var det skikkelig godt med en ny uke, selv om det er fri i dag var det godt med ny, frisk start etter noen “hektiske” dager. Jeg skriver hektiske i gåseøyne for i går var det ikke akkurat mye hektisk, jeg gjorde vel egentlig ikke mye som kan sies å være fornuftig, men en skikkelig daffedag var etterlengtet. Helt siden dagene før 17. mai har jeg gått med skikkelig høye skuldre, uten egentlig å trenge det, men nå begynner det endelig stive skuldre å løsne. Bortsett fra en lat søndag har jeg siden sist rukket å delta på vårens siste quiz-runde, vært med Matias å øvelseskjørt og vært på innflytningsfest. Og ryddet opp etter 17.mai-feiringen. Det ble så utrolig mye mat igjen, og vi har nesten slitt med å spise opp alt. Men nå babler jeg veldig! Jeg tenkte det passet å starte den nye uka med en oppskrift på et supergodt, grovt støpejernsbrød.

Ingredienser: 8 dl sammalt hvete // 1,5 dl havrekli // 1/2 pakke fersk gjær // 1 ts salt // 4 dl lunket vann (varm opp, ikke bruk lunket fra springen) // Olje // Havregryn til pynt //

Ha sammalt hvete, havrekli, gjær og salt i bolle, og bland. Tilsett lunket vann og rør godt med en tresleiv. Deigen vil være ganske klissete, men det er helt riktig. La så deigen heve i ca. en times til, da vil den være omtrent dobbelt så stor. I mellomtiden kan du smøre støpejernet lett med olje og når deigen er klar har du den bare oppi støpejernet. La deigen etterheve i ca. 30 minutter.

Pensle brødet med litt olivenolje og dryss over havregryn. Stek brødet på 200 grader i 30-40 minutter, til brødet har en gyllen skorpe.

Server med masse godt pålegg, helst mens det enda er litt lunkent!

Jeg hadde nesten glemt hvor sinnsykt godt det er med hjemmelaget brød! Og når man slipper eltingen er det jo nesten ikke noe styr heller, gjett om støpejernet skal bli brukt mye fremover! Som jeg skrev i ingredienslisten er det best å bruke fersk gjær, jeg gjorde ikke det da jeg bakte brødet og dere ser sikkert at det ikke hevde så godt som jeg skulle ønske. Så fersk gjær er absolutt best!

– Sara


#brød #oppskrift #hjemmelaget #ferskt #bakst #støpejern #frokost #lunsj

5 kommentarer

Siste innlegg